نقش مدیریت شهری در توسعه گردشگری؛ از برندسازی تا توسعه روابط بین‌المللی

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نقش مدیریت شهری در ارتباط با گردشگران گفت: در حوزه جاذبه‌های گردشگری مواردی از جمله حفظ و احیا، ایجاد، توسعه و برندسازی را برعهده داریم، همچنین در حوزه فعالان و کارآفرینان، حمایت، تسهیلگری، آموزش و توانمندسازی به وظیفه مدیریت شهری است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد صبح امروز _دوشنبه نوزدهم آذر_ در ویژه برنامه هفته پژوهش دانشگاه اصفهان با محوریت موضوع گردشگری اظهار کرد: گسترده‌ترین دستگاه در سطح شهر که شهروندی نمی‌تواند ارتباط خود را با آن کتمان کند، شهرداری‌ها است و بر این اساس نسبت گردشگری و مدیریت شهری همچون نسبت میان آب و ماهی است.

وی با بیان اینکه برخی قوانین و اسناد داریم که نسبت گردشگری با آن مشخص شده و یکی‌از آن‌ها برنامه راهبردی ۱۴۱۰ شهرداری است که دارای پنج هدف کلان است، افزود: هدف کلان اول این برنامه توجه به مسائل قصه پرغصه این روزها یعنی مسائل محیط‌زیستی و هدف دوم ارتقای جایگاه شهر اصفهان با تاکید بر افزایش درآمدهای پایدار و توسعه گردشگری است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه برنامه‌های عملیاتی را باید بر پایه برنامه راهبردی بچینیم و هر لحظه آن را ارزیابی کنیم، عنوان کرد: سال ۱۳۹۵ سند دیگری تحت عنوان نقشه گردشگری اصفهان در افق ۱۴۰۴ ترسیم شد که بعضی اهداف نیز در آن مشخص شد.

نباتی‌نژاد یادآور شد: متناسب با حوزه‌های مختلف، نسبت این اسناد با شهرداری مشخص شد، البته شاید سند نیاز به به‌روزرسانی داشته باشد و بر این اساس در مدیریت شهری چندپارگی ساختاری وجود دارد و یک متولی ستادی به‌عنوان مدیریت هماهنگی امور گردشگری نداریم‌؛ در این مسیر بخشی از انتقادات فعالان و ذی‌نفعان گردشگری این است که تسهیلگری متمرکز برای گردشگری در ساختار مدیریت شهری نداریم.

وی اظهار کرد: سازمان پایانه‌ها، سازمان پارک‌ها، مدیریت تخت فولاد، شرکت بین‌المللی نمایشگاه‌ها، سازمان فرهنگی و اجتماعی، شورای اسلامی شهر، معاونت شهرسازی، معاونت خدمات شهری، شرکت توسعه مجتمع سیاحتی سپاهان، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، مدیریت پروژه شرق، مدیریت ناژوان و سازمان نوسازی و بهسازی از جمله ساختارهای مرتبط با حوزه گردشگری در مجموعه مدیریت شهری است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: هرکدام عرصه و بودجه‌ای در اختیار دارند، به‌عنوان مثال شرکت توسعه ۳۰ هکتار زمین و ۱۹۰ میلیارد تومان بودجه در اختیار دارد.

نباتی‌نژاد با اشاره به نقش تسهیلگرانه شهرداری در حوزه گردشگری بیان داشت: شهرداری تقریباً تمام منابع تأمین هزینه‌ها برای اداره شهر را بخشیده و بر این اساس عوارض صدور پروانه ساختمانی برای احداث هتل و مهمانپذیر برابر عوارض پذیره صنعتی است، همچنین زمین‌ها و کاربری‌ها با موضوع گردشگری پابرجاست و از سوی دیگر کاربری‌های دیگر نیز به نفع گردشگری اولویت‌بندی شده است.

وی با اشاره به نسبت میان مدیریت شهری و گردشگری عنوان کرد: الگوهای مختلفی میان نسبت مدیریت شهری و گردشگری وجود دارد و بر این اساس الگوی مبتنی بر ذی‌نفعان را مدنظر قرار دادیم تا این مسیر را هم‌افق با هم طی کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نقش مدیریت شهری در ارتباط با گردشگران اظهار داشت: یکی از نسبت‌ها با خود گردشگر است که شامل دو بخش تأمین زیرساخت‌های گردشگری و دیگری ارائه محصولات گردشگری است، در خصوص شهروندان نیز ارتقای فرهنگ مهمانپذیری و آشنایی با ظرفیت‌های گردشگری را به‌عهده داریم.

نباتی‌نژاد تأکید کرد: در خصوص ظرفیت‌های نهادی نیز مواردی از جمله توسعه روابط خواهرخواندگی، مشارکت فعال در سازمان‌های ملی و بین‌المللی، تأسیس نهادهای ملی و بین‌المللی و توسعه تهاتر خدمات گردشگری در سطوح ملی و بین‌المللی مطرح است.

وی توضیح داد: در حوزه جاذبه‌های گردشگری نیز مواردی از جمله حفظ و احیا، ایجاد و توسعه و برندسازی را برعهده داریم، همچنین در حوزه فعالان و کارآفرینان حمایت، تسهیلگری، آموزش و توانمندسازی به وظیفه مدیریت شهری است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: یک اقدام ابتکاری کسب میزبانی اصفهان در اتحادیه شهرهای تاریخی جهان است و بر این اساس اگر اصفهان در زنجیره رویدادها قرار بگیرد، رشد قابل توجهی خواهد داشت و برای این کار حدود سه سال تلاش شد.

کد خبر 817748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.