شهادت نصرالله و تغییر قواعد جنگ

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه هشتم مهر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حجت شرعی دفاع از مردم لبنان و حزب الله» نوشت: ولی فقیه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله درباره جنایات ددمنشانه رژیم صهیونیستی در جنوب بیروت پیام مهمی صادر فرمودند که در بردارنده حکم ولایی است: «بر همه مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند» (بیانات ولی فقیه: ۷ مهر ١۴٠٣).

۱. کاربست واژه «فرض» در ادبیات فقهی علمای اعلام و مراجع دین صدور فتوای جهاد است. لذا تردیدی در اینکه ولی فقیه جهاد با دشمن صهیونیستی را بر مسلمانان واجب دانسته است، باقی نمی‌ماند.

۲. اگر اختلافی هم در مقصود از فرض دانستن جهاد با صهیونیست‌ها باشد مربوط به واجب عینی یا کفایی دانستن آن است. البته این وجوب مادامی که جبهه مقاومت احساس نیاز بکند بر عینی بودنش باقی است. به عبارت دیگر، وجوب کفایی امکان شانه خالی کردن از این حکم را به کسی نمی‌دهد.

۳. این نکته نیز لازم به ذکر است که هر چند فتوای ولی فقیه نسبت به آحاد مکلفین قابل تفسیر به وجوب عینی یا کفایی است؛ لکن چنین تفسیری نسبت به دولت و کارگزاران حکومت صادق نیست. تکلیف دولت -اعم از دستگاه‌های کشوری و لشکری- وجوب عینی است. چنانکه تلقی ارشادی بودن بعضی از فرامین ولی فقیه در خصوص کارگزار حکومت درست نیست.

۴. چون دولت از منظر فقه سیاسی نیز مکلف به احکام شرع مقدس است و مخاطب اولیه در خطابات حکومتی ولی فقیه تلقی می‌شود فرض وجوب کفایی جهاد بر دولت و نیروهای نظامی معنا ندارد.

۵. ولی فقیه در فتوای خود بر همه مسلمانان واجب فرموده که همه امکانات خود را در میدان حمایت از مردم لبنان و حزب‌الله مهیا کنند. بر این اساس، بر همه مسلمانان اعم از خواص و عموم مردم واجب است که امکانات مقدوره مادی و معنوی خود را برای انجام این فریضه تدارک ببینند.

۶. در این میان، تدارک امکانات حمایتی و پشتیبانی مادی و معنوی دستگاه‌های اجرایی و لشکری امر مسلم و واجب عینی است. باید دولت اسلامی امکانات و مقدورات خود را برای اجرای فتوای جهاد ولی فقیه تدارک کند. ان‌شاءالله

شهادت نصرالله و تغییر قواعد جنگ

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خون شهید سید حسن نصرالله بر زمین نخواهد ماند» نوشت: حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت شهادت مجاهد کبیر و پرچمدار مقاومت، حجت‌الاسلام سیدحسن نصرالله ضمن تبریک و تسلیت شهادت رهبر کم‌نظیر حزب‌الله به سراسر جبهه مقاومت و امت اسلامی و اعلام پنج روز عزای عمومی در کشور، تأکید کردند: اساسی که او در لبنان پایه‌گذاری کرد و به دیگر مراکز قدرت، جهت بخشید، با فقدان سید عزیز مقاومت نه‌تنها از میان نخواهد رفت، که به برکت خون او و دیگر شهیدان این حادثه، استحکام بیشتر خواهد یافت و ضربات جبهه مقاومت بر پیکر فرسوده و روبه زوال رژیم صهیونی کوبنده‌تر خواهد شد.

شهادت نصرالله و تغییر قواعد جنگ

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جاودانگی سید مجاهدان» نوشت: به گزارش «جوان»، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان که به مدت ۳۲ سال، یعنی نیمی از عمر خود را در مقام رهبری حزب‌الله سپری کرد، در عملیات ترور رژیم صهیونیستی که عصر جمعه در ضاحیه بیروت انجام شد، به شهادت رسید و به همراه او، شماری از فرماندهان مقاومت و حزب‌الله نیز شهید شدند. هنوز جزئیاتی از نحوه شهادت دبیرکل حزب‌الله منتشر نشده ولی ارتش رژیم صهیونیستی حدود دو، سه ساعت قبل از بیانیه حزب‌الله، شهادت او را اعلام کرده و گفته که برای عملیات ترور سیدحسن نصرالله در ضاحیه جنوبی بیروت، از ۸۵ بمب سنگرشکن یک تنی استفاده کرده است. برخی منابع نیز می‌گویند که حزب‌الله صبح دیروز پیکر دبیرکل شهید حزب‌الله را به همراه علی کرکی از فرماندهان حزب‌الله شناسایی کرده است. حزب‌الله در بیانیه‌ای از تعبیر سرور مقاومت برای نصرالله استفاده کرده و ضمن تأیید خبر شهادت سیدحسن نصرالله، گفته است: «جناب استاد، سرور مقاومت، بنده صالح، به عنوان شهیدی بزرگ، رهبری شجاع، دلاور، مؤمنی حکیم، بصیر و مؤمن در جوار پروردگار و رضای او حرکت کرده و به قافله جاویدان شهدا پیوسته است.»

حزب‌الله، مصیبت وارده را به صاحب عصر و زمان (رضوان‌الله تعالی علیه)، ولی امر مسلمین حضرت سیدعلی خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، مراجع عظام، مجاهدین، مؤمنین، «تسلیت» و به «ملت مقاومت، مردم صبور و مجاهد ما، همه ملت اسلام، همه آزادگان و مستضعفان جهان و خانواده محترم و صبور ایشان، به جناب آقای سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان»، «تبریک» گفته و تأکید کرده است: «رهبری حزب‌الله به بالاترین، مقدس‌ترین و گرانقدرترین شهید در سفر پرفداکاری و شهید عهد می‌بندد که به جهاد خود در مقابله با دشمن، حمایت از غزه و فلسطین و دفاع از لبنان و استوار و شریف آن ادامه دهیم.» جنبش امل لبنان نیز با رویکردی مشابه تأکید کرد: «عهد ما به شهید سید نصرالله و همه شهدا این است که شانه به شانه و قلب به قلب بمانیم، کشتار و تجاوز تنها بر پایداری ما در دفاع از لبنان خواهد افزود.» اعضای حزب‌الله پیکر نصرالله را در سحرگاه روز شنبه پیدا و شناسایی کردند. سی‌ان‌ان به نقل از مقامات اسرائیلی گفت حزب‌الله قادر است رهبران خود را دوباره سازماندهی و جایگزین کند و احتمالاً این کار را انجام خواهد داد. العربیه در خبری مدعی شد شیخ نعیم قاسم دبیرکل جدید حزب‌الله خواهد شد. ولی نیویورک‌تایمز نوشته که حزب‌الله ممکن است به زودی هاشم صفی‌الدین را به عنوان دبیرکل برای جانشینی حسن نصرالله معرفی کند. یدیعوت آحارونوت پا از این فراتر گذاشت و به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد که هاشم صفی‌الدین مسئولیت را بر عهده گرفته و در حال برنامه‌ریزی برای بمباران شهرهای اسرائیل از جمله تل‌آویو است.

شهادت نصرالله و تغییر قواعد جنگ

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «لبیک یا حسین» را برگزید و نوشت: عصر دیروز هنوز عقربه ساعت به وقت تهران به ساعت ۳ بعدازظهر نرسیده بود که حزب‌الله لبنان طی بیانیه‌ای، شهادت سیدحسن نصرالله را تایید کرد. شامگاه روز قبل (جمعه ششم مهرماه) جنگنده‌های اف ۳۵ آمریکایی که در خدمت رژیم صهیونیستی بودند، ۱۰ بمب سنگرشکن ۲ هزار پوندی را روی ساختمانی در منطقه ضاحیه بیروت ریختند. چند ساختمان همجوار هم تخریب شدند و چاله‌هایی که روی زمین ایجاد شده بودند، خبر از نفوذ بمب‌های سنگرشکن به سطوح زیرین ساختمان‌ها می‌دادند. سید مقاومت در همین حمله به شهادت رسیده بود. از سال‌ها قبل نام «سیدحسن نصرالله» مشهورترین و تاثیرگذارترین نام در جبهه مقاومت اسلامی بوده است. هرچند دشمنانش می‌گفتند در ایران به سر می‌برد و مردم لبنان را تنها گذاشته است اما او در کف میدان و در محلی به شهادت رسید که اوایل دهه ۸۰ میلادی در ماجرای حمله اسرائیل به جنوب لبنان، نخستین گام‌های خود برای مقابله با رژیم صهیونیستی را از همان جا برداشته بود. سال ۱۳۶۱ شمسی، سیدحسن ۲۲ ساله به همراه دیگر جوانانی که بعدها گروه حزب‌الله را تاسیس کردند، در همین منطقه ضاحیه لبنان در برابر تانک‌های اسرائیلی مقاومت جانانه‌ای کرده بودند.

شهادت نصرالله هرچند ضایعه‌ای برای جبهه مقاومت به شمار می‌رود اما همان‌طور که سفارت ایران در بیروت ساعتی پس از حمله وحشیانه اسرائیل به ضاحیه اعلام کرد «قواعد بازی را تغییر خواهد داد». در پیام سفارت کشورمان در این باره آمده بود: «بار دیگر رژیم اسرائیل با هدف قرار دادن محله‌های پرجمعیت مسکونی، کشتار خونینی را مرتکب شد، این رژیم در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت وحشیانه خود، توجیهات دروغین و بی‌اساسی را مطرح می‌کند. شکی نیست که این جنایتی که محکوم است، تشدید تنش خطرناکی است که قواعد بازی را تغییر خواهد داد و البته مجازات مناسب را برای عامل ارتکاب آن به همراه خواهد داشت.»

شهادت نصرالله و تغییر قواعد جنگ

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود در یادداشت سرمقاله تیتر «شهادت نصرالله و تغییر قواعد جنگ» را برگزید و نوشت: در شرایطی که درگیری در جنوب لبنان نزد دو طرف روند ثابتی را طی می‌کرد، اسرائیل ناگهان از روند موجود خارج شد و به‌سرعت به سمت تشدید تنش گام برداشت و حملات گسترده و خونینی به بیروت، ضاحیه، بقاع و جبیل ترتیب داد که تعداد زیادی از غیرنظامیان قربانی این جنگ‌افروزی شدند. اسرائیل در این حملات تقریباً تمام امکانات خود را به کار گرفت. براساس شواهد موجود، نتانیاهو از مدت‌ها قبل به دنبال افزایش تنش در لبنان بود و اقدامات اخیر نخست‌وزیر اسرائیل هم نشانه‌ای از عدم نتیجه‌گیری در عملیات در نوار غزه علیه حماس به‌شمار می‌آید.

اگر بخواهیم وضعیت منطقه را طی ماه‌های اخیر دقیق‌تر بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که قواعد جنگ به طور کلی تغییر کرده است. سفر اخیر بنیامین نتانیاهو به آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مرحله غیرقابل چشم‌پوشی این تحولات محسوب می‌شود. بدون‌تردید نتانیاهو در جریان این سفر چراغ سبز واشنگتن برای گسترش جنگ‌افروزی و انجام عملیات علیه فرماندهی حزب‌الله لبنان را دریافت کرده است.

در این معرکه اسرائیل باز هم نشان داد که برای جان انسان‌های بی‌گناه هیچ ارزشی قائل نیست. در تغییر قواعد جنگ مطابق خواست اسرائیل با حمایت واشنگتن، انسان‌های زیادی به خاک و خون کشیده شدند و این نکته باز هم ثابت شد که حقوق بشر و قواعد جنگ داستانی است که اسرائیل در آن کاملاً استثنا به‌شمار می‌رود.

بر این اعتقاد هستم که اقدامات جنگ‌افروزانه اخیر اسرائیل و تشدید درگیری‌ها در منطقه نه‌تنها با چراغ سبز آمریکا انجام شده است، بلکه در این اقدامات، تمام امکانات نظامی، امنیتی، اطلاعاتی، سایبری و تکنولوژیک هم به کمک اسرائیل آمد. همان‌گونه که در عملیات به شهادت رساندن مقام‌های ارشد حماس ازجمله اسماعیل هنیه و نیز در جریان حملات موشکی ایران با عنوان «وعده صادق» شاهد بودیم، ایالات متحده به طور تمام و کمال در کنار اسرائیل بود و به آنها کمک می‌کرد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که ایالات متحده در سیاست واقعی خود به گونه‌ای عمل می‌کند و در اظهارات خود متضاد با سیاست واقعی خود موضع می‌گیرد.

شهادت نصرالله و تغییر قواعد جنگ

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «شهادت رهبر کاریزماتیک مقاومت» را برگزید و نوشت: حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل این جنبش در حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت را تایید کرد. به گزارش ایسنا، حزب‌الله لبنان دیروز شنبه در بیانیه‌ای تایید کرد که «سیدحسن نصرالله» دبیرکل این جنبش در حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسیده است. ارتش رژیم صهیونیستی عصر روز جمعه منطقه‌ای مسکونی در ضاحیه جنوبی بیروت را هدف قرار داد. این حمله علاوه بر شهادت و زخمی شدن ده‌ها لبنانی، ویرانی گسترده‌ای بر جای گذاشت. حملات تجاوزکارانه اشغالگران به بیروت همچنین در طول شب جمعه ادامه یافت و چند منطقه دیگر در ضاحیه جنوبی این شهر هم هدف قرار گرفته شد.

شهادت نصرالله و تغییر قواعد جنگ

کد خبر 794729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.