به گزارش ایمنا، بهمن وخشور گوینده کتابهای صوتی درباره کارنامه خود در اینحوزه اظهار کرد: تاکنون در خوانش ۸۰ عنوان کتاب با موضوعات مختلف از قبیل رمان و داستان بهصورت کتاب صوتی مشارکت داشتهام که ۱۰ اثر از اینکتابهای صوتی به زبان ترکی آذری است. کتابهای صوتی به زبان آذری هم برگرفته از ادبیات فولکلور آذربایجان و دیوان کلیان شهریار تهیه شده که فکر میکنم تاکنون کسی چنین کتابهایی را به صورت صوتی تولید نکرده است.
وی در ادامه گفت: در همین راستا در نظر داشتیم مجموعهای از آثار جلال آلاحمد را هم به صورت صوتی تهیه کنیم که این طرح تاکنون با تولید پنج اثر به صورت کتاب صوتی تهیه شده و پنج کتاب دیگر از آلاحمد هم در مراحل نهایی تولید بهصورت کتاب صوتی قرار دارد. سعی ما بر این بود تا در بحث تولید کتابهای صوتی، فقط به یک مجموعه خاص و محدود پرداخته نشود و به همین دلیل آثار آل احمد را هم در دستور کار قرار دادیم.
این بازیگر و گوینده رادیویی افزود: تاکنون پنج کتاب این نویسنده فقید همچون دید و بازدید، از رنجی که میبرید، سه تار، مدیر مدرسه و زن زیادی به صورت کتاب صوتی تولید شده و در دسترس قرار گرفته و پنچ کتاب دیگر از آثار وی هم در دست تولید است که به زودی آماده میشود. بر این اساس بزودی کتابهای صوتی آثاری مثل، غربزدگی، خسی در میقات، نون و القلم، پنج داستان و سنگی بر گوری هم آماده خواهد شد.
وی گفت: بهطورکلی بسیاری از آثار آلاحمد در آن دوران با توجه به شرایط و فضای جامعه، مغفول واقع شد و او همواره از سوی برخی روشنفکرنماها با مخالفت و مشکل همراه بود. به عنوان مثال میتوان به کتاب «غربزدگی» او اشاره کرد که به دلیل تفکرات خاص آلاحمد به شدت از سوی منتقدان و روشنفکرنماهای آن زمان با چالش همراه بود و بسیاری از منتقدان با او دشمنی و مخالفت میکردند.
وخشور افزود: در این خصوص باید به سال ۱۳۴۱ و زمان انتشار کتاب غربزدگی اشاره کنم که برخی منتقدان و مخالفان آلاحمد با هر توان و امکانی جلوی انتشار آن را گرفتند، چون معتقد بودند طرز فکر او برخلاف خواسته آنهاست و نباید آثار اینچنینی منتشر شود. این در حالی بود که آلاحمد کمی بعد در سال ۴۲ موفق شد با هزینه شخصی این کتاب را چاپ کند که حتی تعدادی از آن نیز در خارج از کشور چاپ شد.
وی در ادامه گفت: آثار آلاحمد همیشه با حاشیه و جنجال همراه بود، چراکه هم دولت و حکومت آن دوران را نقد میکرد و هم سردمداران و موافقان تکنولوژی و واردات بیچون و چرای صنعت را هدف قرار میداد. وی معتقد بود که نباید مردم را فقط به صورت جماعت مصرفکننده دانست و با واردات بیرویه و افراطی نیازهای روزمره زندگی، آنها را از مقوله مهم تولید غافل کرد.
این گوینده کتابهای صوتی اظهار کرد: در مقابل بسیاری از منتقدان آلاحمد هم معتقد بودند با برخورداری از پول نفت میتوان بدون هیچ دغدغه و منطقی به واردات تکیه کرد و همین دیدگاه که به فرهنگ و کاربرد و لزوم واردات توجهی نمیشد، باعث اختلاف آلاحمد و منتقدان آثارش بود. درواقع آلاحمد همواره در برخی آثارش درباره عقبماندگی کشور هشدار داد و معتقد بود روشنفکرنماها با اهداف شخصی در حال استفاده از واردات بیرویه و بینیازی به تولید هستند و در واقع بدون هیچ آیندهنگری و منطقی، تکیه بر کشورهای غربی دارند.
نظر شما