طهرانی: مشکل اقتصاد، سیاسی است/ صالحی: با اژدهای فساد جنگیدیم/مرادی: ضرورت تصمیمات نقطه‌زن

در سومین برنامه انتخاباتی از ویژه‌برنامه‌های انتخاباتی خبرگزاری ایمنا با عنوان «امین جمهور» میزبان روسای ستاد علیرضا زاکانی، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در استان اصفهان بودیم تا به بررسی گفتمان سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهادت رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی از مهم‌ترین حوادث تلخ نظام جمهوری اسلامی است، حادثه‌ای که موجب شد کشور وارد یک انتخابات زودهنگام شود و قرار است هشتم تیر چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود. بسیاری اعتقاد دارند عملکرد اجرایی و ویژگی‌های شخصیتی رئیس‌جمهور شهید موجب شد تا تراز دولت و رئیس‌جمهور در ایران ارتقا پیدا کند. انتظار مردم از دولت آینده و رئیس‌جمهور بعدی استمرار حرکتی است که در دولت سیزدهم و توسط رئیس‌جمهور شهید آغاز شد.

به‌منظور بررسی ویژگی‌های رئیس دولت چهاردهم در سومین مناظره انتخاباتی از ویژه‌برنامه‌های انتخاباتی خبرگزاری ایمنا با عنوان «امین جمهور» میزبان «مرتضی طهرانی» رئیس شورای سیاست‌گذاری ستاد مسعود پزشکیان، «حسن مرادی» رئیس ستاد سعید جلیلی و «علی صالحی» رئیس ستاد علیرضا زاکانی در استان اصفهان بودیم؛ مشروح این نشست را از نظر می‌گذرانید:

ایمنا: نخستین سوال ما در مورد شمای کلی دولت چهاردهم است؛ در این خصوص مهم‌ترین اولویت‌هایی که رئیس‌جمهور بعدی باید دنبال کند چیست؟

طهرانی: موردی که برای ویژگی‌های دولت چهاردهم مدنظر داریم، تکیه بر نارسایی‌ها و مشکلاتی است که وجود دارد، بنابراین انتظار داریم نامزدی که از طرف ماست واجد صفاتی باشد که بتواند مشکلات مردم را کاهش دهد.

مشکلات کشور بسیار پیچیده و ریشه‌دار شده و بعید است رئیس‌جمهوری بتواند آن‌ها را در یک دوره چهارساله برطرف کند، اما همین که جلوی پسروی و ایجاد مشکل جدید گرفته شود، یکی از خواسته‌های ما است. مشکلاتی همچون گرانی، معیشت، اقتصاد حقوق‌بگیران ثابت، اقتصاد خانواده و در فضای کلانتر اقتصاد کشور و مشکلاتی که تحریم‌ها مستقیم یا غیرمستقیم بر زندگی مردم وارد می‌کند، مسدود شدن حساب‌ها از طریق FATF، تنش‌های منطقه که باید کاهش پیدا کند و به مذاکرات سیاسی تبدیل شود، از جمله مواردی است که بیشتر بر گُرده مردم فشار وارد می‌کند و رفع آن‌ها از رئیس‌جمهور آینده مورد انتظار است.

مباحثی نیز در داخل وجود دارد که کمتر از تحریم نیست؛ فشاری که بر زنان و خانواده‌ها از طریق سیاست کنترل حجاب به بانوان و دختران وارد شده کمتر از تحریم‌ها نیست و فشار روانی سنگینی دارد؛ ما طرفدار بی‌حجابی نیستیم، بلکه طرفدار حجاب اختیاری هستیم و اگر حاکمیت قصد دارد این موضوع را به‌عنوان یکی‌از نمادهای اصلی دین‌داری معرفی کند، راهش این نیست بلکه راه آن ارشاد زبانی، لین و گفت‌وگویی است و راهی که دولت در پیش گرفته است، به نظرم راه درستی نیست و بسیار هزینه‌بر و مشکل‌آفرین است.

ما می‌خواهیم فضای مجازی در اختیار همه قرار بگیرد و با فیلترینگ به شدت مخالفیم و انتظار داریم دولت آینده فضای مجازی را در اختیار آحاد مردم قرار دهد تا امور کسبه، سیاسیون، اجتماعیون، اقتصادیون به راه بیفتد و بازار غیرقانونی که برای فیلترشکن راه افتاده است برطرف شود، البته همه به‌نوعی به اینترنت دسترسی دارند، اما با هزینه بالاتر و سرعت کمتر که می‌خواهیم این‌طور نباشد.

ما ارتباط و تعامل سازنده با دنیا را از موضع متفکرانه و مهربانانه نظام جمهوری اسلامی خواستاریم؛ به‌جای اینکه سفرای نظامی بفرستیم باید دیپلمات‌ها را بفرستیم، چرا که این روش درست نیست و اثرات منفی در سیاست و اقتصاد کشور وارد کرده است که باید در دولت آینده اصلاح شود.

طهرانی: مشکل اقتصاد، سیاسی است/صالحی: با اژدهای فساد جنگیدیم/مرادی: ضرورت تصمیمات نقطه‌زن

صالحی: شش نامزدی که به تأیید شورای نگهبان رسیدند، کارنامه ۴۵ ساله دارند و به نظرم باید بررسی کنیم در دولت شهید رئیسی که به تعبیر مقام معظم رهبری ترازهای خدمت در گفتمان انقلاب اسلامی جابه‌جا شد، چه مسیرها و ویژگی‌هایی به‌جا گذاشته شد که این دولت باید ادامه دهنده آن باشد و افراد در گذشته خود چه کارنامه‌ای را در حوزه خدمت خود داشته‌اند و بر مبنای این کارنامه بررسی شود که می‌توانند شعارهای خود را اجرا کنند یا خیر.

اگر چنین نگاهی داشته باشیم فرصتی برای پرداختن به شعارهای پوپولیستی، شعارهای برآمده از هشتگ‌های مجازی و سلبریتی‌های مجازی در اتاق‌های کارشناسی نمی‌ماند، بلکه باید با ویژگی‌های نامزدها مسائل را موشکافی کنیم.

اصلی‌ترین موضوع آن است که نیاز کشور را به‌عنوان فوریت و اولویت قرار دهیم و بر این اساس طبق نظرسنجی‌ها بیش از ۵۰ درصد مردم مسئله اقتصاد را دارند. پس رئیس‌جمهوری که انتخاب می‌شود باید با فوریت به این مسئله نگاه کند و تسلط و کارشناسی لازم را داشته باشد.

نمی‌توان گفت کاندیدای ما در حوزه اقتصادی هیچ نگاه، عملکرد و سابقه اجرایی ندارد و کارشناسان باید آن را بررسی کنند؛ در حالی که اصلاً آستانه تحملی برای مردم وجود ندارد که بخواهند رئیس‌جمهوری که به مبانی اقتصادی آشنا نیست و نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند را در اتاق‌های کارشناسی استفاده کند به‌خصوص کارشناسانی که ممکن است در مبانی غیرعادلانه و غیرشفاف سوگیری و گروه‌های خاصی از ثروتمندان را مد نظر داشته باشند؛ زاکانی با کارنامه روشن در حوزه عدالت اقتصادی، مبارزه با فساد، سابقه قانون‌گذاری و البته اجرای موفق در شهرداری تهران، فوریت‌های خود را حوزه اقتصاد قرار داده؛ تجربه‌ای که در آغاز احداث ساخت بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی با همکاری دولت شهید رئیسی در تهران آغاز شده بی‌سابقه است و سبد ۲۵ درصدی خانوار کشور را که ۳۷ درصد جمعیت است به جهت نیاز مسکن به عنوان اولویت مطرح می‌کنند و در حوزه معیشت نگاه ایشان است که بیش از ۷۰ درصد مردم از بسته کمک‌معیشتی استفاده کنند تا شرایط حداقلی را طبق قاعده اقتصاد اسلامی دنبال کنند.

مطالبه بعدی مردم مبارزه با فساد است؛ امروز رانت و رانت‌خواری در حاشیه دولت‌ها به‌خصوص قبل از دولت شهید رئیسی مسئله و شکاف اجتماعی را به وجود آورده بود. سابقه مبارزه با اژدهای هفت سر فساد آن هم با دانه‌درشت‌ها در کارنامه زاکانی وجود دارد و به عنوان مطالبه اصلی مردم پس از اقتصاد مد نظر است.

در ادامه مسیری که شهید رئیسی در مبارزه با فساد در بدنه دولت به وجود آورد و تجربه شهرداری تهران که ده‌ها هزار میلیارد از سرمایه‌های مردم را به خزانه شهرداری بازگشت داد، به کمک می‌آید و فکر می‌کنم بتوانیم بیش از ۷۰ درصد مطالبات مردم در این حوزه را دنبال کنیم.

موضوع بعدی خدمت و پرکار بودن است که مطالبه مردم، رهبر انقلاب و ویژگی شهید رئیسی است؛ مردم می‌خواهند رئیس‌جمهورشان در میدان باشد، صبح جمعه‌ای نباشد و در بطن بحران‌ها و حوادث حضور داشته باشد و بهترین تصمیم را بگیرد و کشور را راهبری کند. امروز این فرصت را نداریم که با آزار روان مردم بحران‌های اجتماعی و طبیعی را مدیریت کنیم و تصمیمات هزینه‌ساز همچون افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی را دوباره به مردم تحمیل کنیم و با نسخه‌های نئولیبرالیستی روح و روان مردم را دچار مشکل کنیم.

توجه به قانون و دانش و فناوری موضوع بعدی است؛ به جهت اشراف زاکانی به مسئله، محرومیت‌زدایی، رفع حاشیه‌نشینی و تغییر بافت‌های ناکارآمد شهری جزو اولویت‌ها است، دستاوردهای قابل توجه دولت شهید رئیسی در حوزه اقتصاد، نصف شدن رشد پایه پولی و کاهش تورم موجود است، پیش‌بینی برخی کارشناسان اقتصادی اصلاح‌طلب این بود که تورم در دولت سیزدهم سه رقمی خواهد شد، اما امروز می‌بینیم که تورم نسبت به دولت روحانی ۱۵ درصد کاهش یافته است. در ابتدای ۱۴۰۳ کاهش ضریب جینی و کنترل رشد ارز و افزایش فروش نفت را داشتیم. این در حالی است که در دولت روحانی نرخ ارز از سه هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسید، یعنی ۱۰ برابر شد. اکنون هم می‌بینیم همان کارشناسان دولت روحانی کنار یکی از نامزدها هستند و ما نگرانیم این اتفاقات تکرار شود، اما در دوره سه ساله شهید رئیسی قیمت‌ها دو برابر هم نشد، البته نرخ دو برابری رشد ارز را با توجه به اقتضائات داشتیم که کنترل شد. امیدواریم شاخص‌های اقتصادی بهتر و بهتر شود. اشراف اقتصادی زاکانی در کنار نگاه به عدالت، شفافیت و سلامت اقتصادی و کارنامه، حوزه قانون‌گذاری و دانش و فناوری را در کنار تجربه ۱۳ ساله ایشان در حوزه قانون‌گذاری قرار دهید؛ چون تخصص ایشان حوزه پزشکی هسته‌ای است حتماً در کنار خنثی‌سازی تحریم‌ها همچون شهرداری تهران شرایط استفاده از ظرفیت داخلی در حوزه نیازهای اقتصادی و تکنولوژیک کشور را فراهم خواهد کرد و فکر می‌کنم تنها نامزدی است که می‌تواند با تسلط بسیار خوب در حوزه مذاکرات هسته‌ای و تعاملات بین‌الملل، به‌طور مستقل بر ابعاد فنی پرونده هسته‌ای نظارت کند و هم‌زمان بتواند مذاکرات را راهبری کند.

همچنین تجربه حضور در شانگهای و بریکس و تعاملات بین‌المللی دولت شهید رئیسی را حتماً ادامه خواهیم داد و تلاش داریم، در این راستا حضور فعال و سازنده‌ای داشته باشیم و از همه ظرفیت‌های بین‌المللی به‌جز ظرفیت‌های متخاصم علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌کنیم.

طهرانی: مشکل اقتصاد، سیاسی است/صالحی: با اژدهای فساد جنگیدیم/مرادی: ضرورت تصمیمات نقطه‌زن

مرادی: سیاست‌های اقتصادی آقای جلیلی در چند سرفصل آمده است، البته اولویت ایشان مبارزه با فساد و انضباط مالی است. ایشان برنامه‌های جدی و کلانی در مباحث اقتصادی دارند که از جمله آن‌ها توزیع عادلانه یارانه‌ها، اقتصاد دریامحور، تصمیمات نقطه‌زن، سیاست خارجی عزتمندانه همراه با ارتباط با همه کشورها و ادامه سیاست‌های اقتصادی و اقدامات زیرساختی دولت شهید رئیسی به صورت کامل در دستور کار قرار دارد.

طهرانی: مشکل اقتصاد، سیاسی است/صالحی: با اژدهای فساد جنگیدیم/مرادی: ضرورت تصمیمات نقطه‌زن

ایمنا: شاهدیم در حاشیه برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها دوگانه‌هایی ایجاد شده است. یکی از دوگانگی‌ها که در مورد آقای پزشکیان مطرح شده این است که آیا نامزد باید برنامه داشته باشد یا مجری برنامه‌های بالادستی به‌ویژه برنامه هفتم توسعه باشد؟

طهرانی: برای اداره کشور حتماً برنامه و چشم‌انداز نیاز است که با عنوان اسناد بالادستی آمده است. متأسفانه ما به اسناد توجه نکردیم از نظر ما اصلاح‌طلبان بهترین برنامه‌ای که نوشته شد برنامه چهارم بود و بهترین اقدام سند چشم‌انداز ۲۰ ساله است که در دولت اصلاحات تدوین شد و به امضای بالاترین مقامات کشور رسید اما دولت بعدی تمام آن را زیرپا گذاشت.

احمدی‌نژاد کاندیدای فابریک اصولگرایان بود که برنامه را منحل کرد و اقدامات غیرکارشناسی داشت. اینکه دوستان بر برنامه تاکید دارند خوب است اما باید به این نکته توجه داشت قبلی‌ها چه کاری انجام داده‌اند.،

در خصوص دوگانگی پزشکیان اعتقاد به برنامه دارد و در گفت‌وگوی تلویزیونی هم به صراحت آن را اعلام کرد، اما اینکه این برنامه نیاز به حمایت یا اصلاحات دارد یک پرانتز باز گذاشت و گفت که این برنامه‌ها سند کار ما است، اما اگر اشکالی به برنامه وارد بود باید آن را اصلاح کرد. جبهه اصلاحات این برنامه را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که این برنامه فاقد انسجام کافی است و اشکالات فراوانی دارد از جمله اینکه منابع و مصارف تراز نیست؛ وقتی می‌گوئیم رشد ۸ درصدی را در برنامه‌ای هدف‌گذاری کرده‌ایم، باید بگوییم در چه بخشی چه کارهایی را با چه هزینه‌ای باید انجام داد. مثلاً وقتی در همین برنامه پیش‌بینی شده که تولید نفت به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز برسد، مستلزم ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است. اما در برنامه هیچ مرجعی برای اینکه هزینه مورد نیاز از کجا باید تأمین شود، وجود ندارد. به‌طور مثال در همین برنامه پیش‌بینی شده است که ضریب جینی تا پایان برنامه به صفر برسد، در حالی که با چنین اختلاف طبقاتی شدید در ایران این امر امکان‌پذیر نیست و هزینه‌ای نیز برای آن در نظر گرفته نشده است. در برنامه هفتم دیده شده است که صنعت گردشگری رشد پیدا کند، اما پیش‌بینی نشده است که وقتی تحریم هستیم و گردشگری نمی‌تواند به کشورمان بیاید چطور این اهداف را دنبال و محقق کنیم؛ با گردشگری داخلی و گردشگرانی از چهار کشور عراق و سوریه و افغانستان که نمی‌توان این اهداف را محقق کرد.

اعتقاد داریم رجوع به کار کارشناسی جواب می‌دهد؛ خاتمی در مباحث کاندیداتوری به صراحت اعلام کرد کارشناس اقتصادی نیستم و در ادامه با تیم کارشناسی اقداماتی انجام داد که در کارنامه جمهوری اسلامی بهترین عملکرد اقتصادی دولت‌های بعد از انقلاب را به‌جا گذاشت؛ رویه پزشکیان رویه‌ای درست و با تجربه موفق است.

آیت‌الله رئیسی در حادثه‌ای شهید شد که مشخص شد اقدام بیرونی نبوده و حادثه فنی بوده است. با مقدس‌سازی مخالفم؛ رئیس‌جمهور خدوم بود و جان خود را از دست داد، اما اینکه تقدس‌سازی کنیم تا امکان نقد دولت آیت‌الله رئیسی نباشد، درست نیست. ایشان تلاش‌هایی کردند و حتماً ماجور هم شدندف اما اجازه نقد را در فضای مقدس‌سازی از دیگران نگیریم تا بتوان اشکالات را به‌راحتی بیان کرد و دولت آینده به نحو بهتری کار را انجام دهد.

طهرانی: مشکل اقتصاد، سیاسی است/صالحی: با اژدهای فساد جنگیدیم/مرادی: ضرورت تصمیمات نقطه‌زن

صالحی: با توجه به اینکه تخصص من حوزه اقتصاد و مدیریت دولت است در برنامه هفتم تراز منابع و مصارفی را ندیدم. برنامه شاخص کمی دارد اما همچون بودجه تراز یا ناترازی ندارد.

دوم اینکه اشاره کردند بهترین دولت اقتصادی بعد از انقلاب؛ بفرمایند شاخص‌های بهترین دولت اقتصادی چیست؟ همچنین بفرمائید شما دولت‌آقای روحانی را گردن می‌گیرید؟ تا بدانیم در این هشت سال وضعیت اقتصاد کشور چه بر سر مردم و معیشت و سفره مردم آمد و چند هزار کارخانه‌ای که تعطیل شدند هم به خاطر همین دولت‌های اقتصادی بوده یا خیر؟!

بیم این را داریم که عدم‌تسلط و بی‌برنامگی افراد در برش عملیاتی، کشور را در زمانه‌ای که یک مسیر اصلاح را بعد از هشت سال سخت و ناامید کننده در حوزه اقتصادی با رشد اقتصادی میانگین صفر در دهه ۹۰ پشت سر گذاشته است، روبرو کند چون ما فرصت آزمون و خطا نداریم. قطعاً رئیس‌جمهور باید هم به برنامه و هم به اجرا تسلط داشته باشد؛ اینکه از کارشناسان‌استفاده کند کار درستی است اما رئیس‌جمهور باید ببُرد و تصمیم آخر را بگیرد. آقای رئیس‌جمهور است که باید اولویت‌های معیشتی، عدالت و سلامت اقتصادی را مد نظر داشته باشد که فکر می‌کنم آقای زاکانی نسبت به سایر نامزدها نقطه قوت دارد. چون سابقه ۱۳ سال قانون‌گذاری دارد؛ در تدوین برنامه ششم مستقیماً نقش داشته است و در دوره هفتم و هشتم و نهم و یازدهمی که در مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داشتند به خوبی با خلاءهای برنامه‌ها و زمینه‌هایی که باعث می‌شود یک برنامه عملیاتی نشود آشنا هستند اما به نظر می‌رسد ضمن اینکه باید به اسناد بالادستی به‌عنوان هدف‌گذاری کلان توجه کنیم، نیاز داریم که برش عملیاتی و در مقطع زمانی داشته باشیم. قطعاً برنامه پنج ساله که در آن شاخص‌ها آمده برش‌های زمانی شش ماهه و یک ساله و عملیاتی باید داشته باشد تا این شاخص‌ها محقق شود و رئیس‌جمهور باید بر اساس اولویت‌ها این برنامه‌ها را در دستور کار قرار دهد.

با توجه به ماهیت برنامه که برنامه‌ای رو به رشد و دارای توسعه برای کشور است، نامزدها باید نسبت خود و برنامه عملیاتی را در حوزه‌های مسکن، معیشت، کنترل بازار، بازار سرمایه، بازار نقدینگی، تورم، سلامت اقتصادی و نحوه استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی و بین‌المللی برای تحقق برش ۴ ساله برنامه مشخص کنند تا مردم بر اساس ادله، استدلال و استغنا بتوانند انتخابی هوشمندانه و منطبق با عملکرد موفق نامزدها داشته باشند.

طهرانی: مشکل اقتصاد، سیاسی است/صالحی: با اژدهای فساد جنگیدیم/مرادی: ضرورت تصمیمات نقطه‌زن

ایمنا: آقای مرادی در مورد آقای جلیلی دوگانگی به شیوه‌ای دیگر مطرح است. گفته می‌شود که ایشان سال‌ها است در خصوص اتفاقات کشور بررسی می‌کنند و برنامه دارند. از طرفی گفته می‌شود ایشان تجربه اجرایی در سطح کلان نداشته‌اند که شاید بتواند برنامه‌ها را غیرکاربردی کند؛ نظر شما چیست؟

مرادی: سیاست‌های کلان ابلاغی رهبر انقلاب محور کار برنامه‌ها است همچنین برنامه هفتم هم مبنای کار دولت آقای جلیلی است.

سابقه اجرایی آقای جلیلی را در سطح وزارت امور خارجه، دبیری شورای امنیت ملی را شاهدیم و این صحبت‌ها ایجاد تشکیک است و الا در بحث سایر جریانات خیلی سابقه اجرایی نداشته‌اند و اینها فقط توجیهاتی است که جریانات خاص به راه انداخته‌اند وگرنه دبیری شورای امنیت ملی کم نیست. هماهنگی سه قوه در این شورا توسط ایشان زبانزد خاص و عام است. مقاطعی که سیاست‌های دولت به این شکل نبود ایشان توانست چنان هماهنگی‌هایی را ایجاد کند. در بحث مسائل مربوط به نظام بین‌الملل اقدامات بسیار خوبی داشته است. مطرح کردن این قضیه بدین نحو را قبول نداریم.

طهرانی: مشکل اقتصاد، سیاسی است/صالحی: با اژدهای فساد جنگیدیم/مرادی: ضرورت تصمیمات نقطه‌زن

ایمنا: در صحبت خود شما بود که اولویت کشور مسائل اقتصادی است، سایر مهمانان نیز اشاره کردند و به نظر می‌رسد اشتراک نظر وجود دارد، اما در مورد «راه‌حل» اختلاف نظر وجود دارد، شما راه‌حل را سازوکارهای داخلی می‌دانید یا حل شدن مسائل خارجی؟

طهرانی: آقای پزشکیان سابقه نمایندگی مجلس، وزارت بهداشت و درمان در دوره اصلاحات و رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی آذربایجان شرقی را دارند و در همان دوران ریاست دانشگاه علوم پزشکی طرح سلامتی را اجرا کردند که بسیار موفق بود و بعد در دولت آقای خاتمی آن را ادامه داد و یکی از موفق‌ترین سیاست‌های بهداشت و درمان مربوط به دوران آقای خاتمی است.

ما به استناد ارقام، رشد اقتصادی مداوم، سیاست خارجی متعادل و تعاملی را در دولت آقای خاتمی شاهد بودیم. دولت اول آقای روحانی را به عهده می‌گیریم و عملکرد نسبتاً موفقی داشت؛ در سال اول یا دوم به دلیل پذیرش برجام عملکرد خوبی داشت اما اینکه ادامه پیدا نکرد را متوجه آقای روحانی و هم دخالت‌های داخلی و خارجی می‌دانیم. اینکه سند برجام را در مجلس شورای اسلامی پاره می‌کنند یا آتش می‌زنند و برجام را متوقف می‌کنند و تحریم‌ها را به کشور برمی‌گردانند به دلیل دخالت تندورهای داخلی و تندورهای خارجی بود که البته با ورود ترامپ تحریم‌ها به کشور برگشت و برجام زمین‌گیر شد و بعد گرانی‌ها آمد که همه ناشی از دخالت‌های غیرکارشناسی افرادی بود که خود را انقلابی و جهادی می‌دانستند.

اما وقتی دولت دست خود همین آقایان افتاد دوباره دنبال برجام افتادند تا آن را احیا کنند اما دیدید که همین آقای پوتین چه خیانت‌هایی به ما کرد و اجازه ندادند برجام حتی در دولت آقای رئیسی هم به نتیجه برسد. سیاست خارجی باید متعادل باشد، ما طرفدار حتماً ارتباط با غرب یا شرق به تنهایی نیستیم و با توجه به شعار جمهوری اسلامی یعنی «نه شرقی، نه غربی» اگر بنا است ارتباطی برقرار شود باید بگوییم «هم شرقی، هم غربی» و باید پذیرفت که یک جانبه گرایی در هیچ کشوری جواب نمی‌دهد و در دولت آقای پزشکیان به آن پرداخته خواهد شد.

از نظر ما اصلاح‌طلبان بحران اقتصادی ایران، بحرانی سیاسی است، یعنی ریشه در سیاست دارد و اگر می‌خواهیم اقتصاد ایران حل شود اول باید سیاست خارجی را سامان داد و بعد دنبال اقتصاد رفت.

تا زمانی که با بسیاری از کشورها تنش نظامی داریم، هزینه‌هایی است که مستقیم و غیرمستقیم به مردم و کشور وارد می‌شود؛ من بخش عمده‌ای از بسیاری مشکلات اقتصادی همچون گرانی و تورم و … را در سیاست اشتباه خارجی گذشته می‌دانم و راهکار آن سیاست تعاملی با همه کشورها جز اسرائیل است، حتی باید با آمریکا نیز ارتباط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشیم.

طهرانی: مشکل اقتصاد، سیاسی است/صالحی: با اژدهای فساد جنگیدیم/مرادی: ضرورت تصمیمات نقطه‌زن

صالحی: از اینکه دولت آقای روحانی را بر عهده گرفتید، سپاسگزارم. در دوره برجام هم فروش نفتی که در دولت شهید رئیسی اتفاق افتاد را نداشتیم. ما در برجام و دولت آقای روحانی تراز تجاری منفی داشتیم چون وزرای هزار میلیاردی علاقه داشتند که بازرگانی کنند و واردات را به تولید داخلی ترجیح دهند. ما رشد دلار را بعد از انتخابات ۱۳۹۶ داشتیم چرا که دولت فنر را نگاه داشته بود تا انتخابات برگزار شود. پس مسائل اقتصادی که امروز داریم ناشی از سیاست‌های غیرشفاف، مبتنی بر رانت و نگاه بر واردات و بازرگانی افرادی است که دچار تعارض منافع هستند و گلوگاه‌های اقتصادی را در اختیار دارند و عدم توجه به توده‌ها و نگاه عادلانه به مردم دارند.

سیاست خارجی در دوره شهید رئیسی اتفاقاً بی‌سابقه است. تکریم ایشان در مجامع بین‌المللی بعد از شهادت ایشان، حضور مقامات اصلی بیش از ۷۰ کشور از جمله کشورهایی که با آن‌ها رابطه نداشتیم و در دولت آقای روحانی با آن‌ها قطع رابطه شد همچون کشور بحرین در ایران نشان از جایگاه والای دولت سیزدهم و تراز بین‌المللی آن است و هنوز هم گفتگوهای بین‌المللی را بعد از ایشان می‌بینیم تا جایی که امروز ثمره ورود به پیمان‌های بین‌المللی، سفرهای متعدد و تعاملات مختلف ایشان را در سفره‌مردم شاهدیم.

پول‌هایی که در زمان آقای روحانی در کره جنوبی، عراق و چین بدون بهره ماند امروز سر سفره مردم است و در حوزه صنعت و تجارت استفاده می‌شود. به یاد داریم در شهرداری تهران در دوره اصلاح طلبان به دلیل عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی چه مسائلی بر مردم تحمیل شد و در دوره چهار ساله سه شهردار اتفاق افتاد امروز در دوره آقا زاکانی همان منابع مسدود شده را استفاده کرد و امروز بزرگ‌ترین تغییر ناوگان برقی در تهران با بیش از ۲۵۰۰ دستگاه در حال رقم خوردن است و البته در همین مدت ۷ برابر دوران اصلاح طلبان ناوگان عمومی با همان منابع قفل شده نوسازی شده است. یعنی اگر ادعای مذاکره با دنیا را داریم باید آمار و ارقام را ارائه دهیم.

تحریم مسئله پیچیده‌ای است که در حوزه اقتصاد اثرگذار است اما برای اینکه در مذاکرات بین‌المللی به نتیجه برسیم، باید با دست پُر برویم نه اینکه از قبل همه گلوگاه‌های اقتصادی و کانال‌ها و بازرگانان و اقتصاددان‌ها را روی میز طرف مقابل ببریم و بعد ببینیم که همه دستاوردهای ما را پر از سیمان می‌کنند و با رشد ۱۰ برابری نرخ ارز در وضعیت اقتصادی مواجه شویم.

اعتقاد دولت خدمت آقای زاکانی با تجربه شهرداری آن است که با دست پر هم خنثی‌سازی تحریم، هم تقویت ظرفیت تولید داخلی و هم با ورود به تعاملات بین‌المللی کاهش تحریم‌ها شرایط اقتصادی را مدیریت کنیم. بخشی از مسائل اقتصادی ناظر به فضای خارج از کشور و بخش قابل توجه‌تر ناظر به داخل کشور است. نرخ شارژ پولی که در هشت سال دولت آقای روحانی بی سابقه بود و در این ایام کنترل شده حتماً یکی از گزینه‌هایی است که بلای جان اقتصاد کشور است و باید کنترل شود و غیرفعال شدن کارخانه‌هایی که در دولت سیزدهم تعداد زیادی از آن‌ها فعال شد و رونق و جهش تولید حتماً رمز موفقیت اقتصاد کشور است. اگر قرار است اقتصاد خانوار و معیشت حل شود، باید مسئله اشتغال را در نظر بگیرم. امروز در پایین‌ترین نرخ اشتغال در سال‌های پس از انقلاب هستیم. حتی در دولت آقای خاتمی هم به این عدد ۷ درصد نرسیده بود که به لحاظ اقتصادی نرخ بیکاری ۵ تا ۷ درصد یک عدد طبیعی است. چون عده‌ای تمایل به کار کردن ندارند و این هم از دستاوردهایی است که ناظر به فعالیت واحدهای تولیدی است.

طهرانی: مشکل اقتصاد، سیاسی است/صالحی: با اژدهای فساد جنگیدیم/مرادی: ضرورت تصمیمات نقطه‌زن

مرادی: ضمن تأیید مطالب آقای صالحی، در طول عمر جمهوری اسلامی ۳۰ سال دولت‌های اصلاح‌طلبان روی کار آمدندآمدند، چطور می‌توان مباحث این ۳۰ سال را کنار گذاشت و صرفاً به دولتی ۸ ساله و ۳۳ ماهه توجه کرد؟!

تحریم متأسفانه به عنوان ابراز و شعاری برای کارهای سیاسی در آمده است. در دولت آقای روحانی FATF پذیرفته شد. خروجی آنچه بود؟ جز اینکه همه چیزمان را دادیم و یک‌تکه کاغذ گرفتیم؟

آمار فروش نفت علی رغم تحریم‌ها در زمان دولت آقای رئیسی را ببینید. نتیجه ارتباط با غرب باید یک خروجی داشته باشد. ما اعتقاد به تعامل با همه کشورهای دنیا را داریم منتها باید عزتمندی نظام نیز مدنظر باشد نه اینکه توافقات زیر پا گذاشته شود.

یکی از نکاتی که در بحث اقتصادی مطرح است، مردم هستند. اقتصاد مردم پایه در دولت آقای جلیلی مدنظر است و برنامه نوشته شده و امید است با محوریت مردم بسیاری از مباحث حل شود.

ایمنا: با توجه به اینکه شما در این برنامه نماینده گفتمان نامزد متبوع‌تان هستید، مهمترین دلیل برای آنکه مردم انتخابشان کنند کدام است؟

طهرانی: راهبردهای جبهه اصلاحات، انتخابات سالم، رقابتی، معنادار و مؤثر است و در این راستا گفتیم به شرطی مشارکت می‌کنیم که یکی از نامزدهای اختصاصی نه نیابتی ما حضور داشته باشد. از بین سه کاندیدای ما دو نفر رد صلاحیت شدند که باید باز هم پیگیری شود اما در جناب پزشکیان صفات بسیار خوبی را می‌بینیم. پاک دستی در اعلا درجه یکی از صفاتی است که مردم را می‌رنجاند همین مسئله است که مقامات کشور اختلاس می‌کنند، رانت خواری و ویژه خواری و سفره پروری و آشنا پروری می‌کنند و هیچ جا پاسخگو نیستند تا همه جا یک دست باشد. مجلس باید از دولت سوال کند، دولت از قوه قضائیه و همه کتمان می‌کنند.

در زمان ریاست آقای رئیسی بر قوه قضائیه چندین اختلاس اتفاق افتاد. بنابراین ما به پاک دستی اعتقاد داریم و اگر این اتفاق بیفتد مردم به نظام و انتخابات و مشارکت برمی‌گردند.

ما فردی را نمی‌توانیم پیدا کنیم که جامع‌الاطراف باشد و همه چیز را بداند، باید از کارشناسان استفاده کرد. ما سیاست‌های غلطی را پیش بردیم و به بحران رسیدیم و باید با کار کارشناسی این مسائل را حل کرد. آب‌های زیرزمینی ما به قیمت خودکفایی گندم از بین رفته است. یا باید روش‌های تولید کشاورزی را اصلاح کنیم یا سیاست دیگری در پیش بگیریم کشور اگر بی آب شود مثل همین اصفهان با بحران‌هایی همچون فرونشست مواجه می‌شود.

ما به سیاست خارجی‌تعاملی بر پایه حکمت، عزت و مصلحت اعتقاد داریم و راهبرد ما است و در دولت اصلاحات اتفاق افتاده است. وقتی فیلم آقای جلیلی در مذاکرات پخش می‌شود که در برابر نماینده روسی التماس می‌کند شما در مذاکرات این را بگویید کجایش عزت است؟! این موضوع جز سیاست‌های آقای پزشکیان است که بیان کرد ظریف را به‌عنوان وزیر امور خارجه انتخاب می‌کنم و از آن به عنوان نماد تعامل با دنیا یاد می‌کنیم.

از مردم می‌خواهیم که برای یک تغییر محسوس به صحنه بیایند تا بتوانیم بحران‌های دولت‌های گذشته را با کمک خود آن‌ها سر و سامان دهیم.

طهرانی: مشکل اقتصاد، سیاسی است/صالحی: با اژدهای فساد جنگیدیم/مرادی: ضرورت تصمیمات نقطه‌زن

صالحی: آقای زاکانی می‌گویند که آقای شهید رئیسی با فسادی که دو رئیس قوه را مسئله دار کرده بود، برخورد کرد. بنابراین اگر ما چیزی را ادعا می‌کنیم باید کارنامه آن را هم بیاوریم. آقای زاکانی در دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی نظارت بر فساد داشتند و بهتر است آقای طهرانی نظرشان را درباره برادر آقای جهانگیری، آقای فریدون، برادر آقای روحانی، در مورد آقای یونسی وزیر اصلاحات، آقای تاج‌گردون نماینده اصلاح طلبان و برند فروشگاه شهروند در دوره شهرداری اصلاح طلبان و سایر موارد بگویند؟! اگر شعار مبارزه با فساد سر می‌دهیم باید بگوییم خودمان چه کار کردیم!

این کارنامه برخورد آقای زاکانی با این دانه درشت‌ها و اژدهای هفت سر فساد است. ما اعتقاد داریم دوران اصولگرایی و اصلاح‌طلبی از میان برداشته شده و دوران انقلابی و غیرانقلابی است. اگر می‌گوئید پاک دستی باید نسبت خود را با این افراد مفسد مشخص کنید؟ آقای زاکانی کارنامه روشنی دارد و بدون ملاحظه جناحی به فساد مبارزه می‌کند. مبارزه با فساد نباید جناحی باشد. سرمایه اجتماعی مردم چپ و راست نمی‌شناسد. مبارزه با فساد آقای زاکانی روشن است.

اگر قرار است مردم در مورد نامزدها تصمیم‌گیری کنند باید اشراف، کارنامه و برنامه ۶ نامزد، آگاهی به مسائل دولت، آگاهی نسبت به قانون‌گذاری و حوزه اجرا، کارنامه اجرایی و قانون‌گذاری و البته برنامه‌ای که کلی‌گویی نباشد و مبتنی بر کارشناسانی که ما نمی‌دانیم چه کسانی هستند و منافع چه گروهی را تأمین می‌کنند را سرلوحه انتخاب خود قرار دهند.

اگر قرار است اقتصاد درست شود به برنامه‌ریزی و سلامت نیاز است. افرادی که اطراف خود و کارنامه دولت‌های مطبوعشان مسئله دار است هیچوقت نمی‌توانند رانت را از بین ببرند و شفافیت برای کشور به ارمغان بیاورند و برای کشور مبارزه با فساد کنند. گفت‌وگو و مباحثه و مناظره پیشنهاد من برای تشخیص سره از ناسره است. مردم گفتمان تعامل و مناظره را فراهم کنند، معیارهای انتخاب اصلح توسط مقام معظم رهبری روشن است و باید بهترین انتخاب را داشته باشیم که مسیر شهید رئیسی و گفتمان انقلاب اسلامی را به جلو ببرد. ما انشاالله به عقب و قبل از دولت سیزدهم برنمی گردیم.

امیدواریم با یک رقابت اخلاقی حضور حداکثری را شاهد باشیم و انتقال قدرت در تراز شهید رئیسی را داشته باشیم تا مسیر انقلاب اسلامی در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری به بهترین نحو ادامه پیدا کند.

طهرانی: مشکل اقتصاد، سیاسی است/صالحی: با اژدهای فساد جنگیدیم/مرادی: ضرورت تصمیمات نقطه‌زن

مرادی: واقعیتی که اتفاق افتاد دقیقاً التماسی بودن سیاست خارجی مختص به دولت‌های جریان اصلاحات است و از سویی شاهدیم خروجی چندانی هم نداشته است البته نیازمند بحث مناظره بیشتری است. احساس می‌کنم نقاط ضعفی که در دولت‌های اصلاحات وجود داشته و دارد و در میدان عمل دیده‌ایم همان‌ها را منتصب به جریان انقلابی می‌کنند. مبنای کار ما سیاست‌های کلان ابلاغی از سمت رهبر معظم انقلاب و برنامه هفتم با برنامه‌های مدون است.

به بحث بحران آب و فرونشست اشاره کردید. سیاست‌های غلط مباحث آب در استان اصفهان توسط چه دولت‌ها و مدیران و مسئولانی انجام شده است؟! دولت شهید رئیسی انتقال آب از دریا را رقم زد؛ این طرح میدانی است. با رأی دهی مردم به آقای جلیلی نخستین موضوع مردمی بودن و استفاده از پتانسیل مردم در دولت است. نظام ما نظام اسلامی است و باید چارچوب‌هایی از جمله ولایی بودن را در دستورکار دهیم که مبنای کار این دولت است. پیگیری سیاست‌های دولت شهید رئیسی مبنای کار است و شما می‌بینید که مسئول ستاد انتخابات آقای جلیلی معاون اجرایی دولت شهید رئیسی است و این امر نشان‌دهنده مدنظر بودن سیاست‌ها به ویژه سیاست‌های زیرساختی از جمله در بحث اقتصاد و فرهنگی مد نظر آقای جلیلی است اما نگاه کلی ما مشارکت حداکثری با رعایت اخلاق است.

از نامزدها می‌خواهیم که از طرح سیاه نمایی برای انقلاب و نظام پرهیز کنند و اخلاق را محور اقدامات تبلیغاتی خود قرار دهند.

طهرانی: مشکل اقتصاد، سیاسی است/صالحی: با اژدهای فساد جنگیدیم/مرادی: ضرورت تصمیمات نقطه‌زن

کد خبر 763195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.