۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۷
گزارش ویژه: سپاهان؛ آتش زیر خاکستر

خبرگزاری ایمنا: تیم فوتبال سپاهان اصفهان درحالی نهمین دوره حضور در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه می‌کند که در ادوار گذشته این لیگ عملکرد پرفراز و نشیبی را تجربه کرده است.

به گزارش ایمنا، رقابت‌های لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا که با تصمیم AFC، از سال ۲۰۰۳-۲۰۰۲ با ادغام رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا و مسابقات جام در جام آسیا کلید خورد، از روز سه‌شنبه هفته جاری و با آغاز هفته اول از دور رفت مرحله گروهی، یازدهمین سال برگزاری‌اش را تجربه می‌کند. تیم فوتبال سپاهان اصفهان که برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ در این تورنمنت شرکت کرد با سابقه هشت دوره حضور در این رقابت‌ها، پرسابقه‌ترین تیم ایرانی است که در مقابل حریفان آسیایی به میدان رفته و امسال برای نهمین بار پا به میدان لیگ قهرمانان آسیا می‌گذارد.
زردپوشان اصفهانی در هشت دوره رویارویی با حریفان آسیایی، ۶۰ بازی به انجام رسانده‌اند که حاصل آن ۳۰ برد، ۱۴ تساوی و ۱۶ شکست بوده است. آن‌ها موفق به زدن ۹۱ گل شده و ۶۰ گل نیز دریافت کرده‌اند. محمود کریمی با به ثمر رساندن ۱۱ گل در صدر جدول گلزنان این تیم جای دارد و عماد محمد رضای ۷ گله، بهترین گلزن خارجی سپاهان در لیگ قهرمانان آسیاست. طلایی‌پوشان بیشترین رویارویی در این رقابت‌ها را با تیم‌های الشباب عربستان و العین امارات داشته‌اند و ۶ بار با هرکدام رودررو شده اند؛ جالب اینجاست که سپاهان در هیچ‌کدام از این مسابقات مقابل الشباب نباخته و درعوض در مصاف با العین هرگز موفق به پیروزی نشده و ۳ تساوی و ۳ شکست حاصل کار آن‌ها بوده است.
سپاهان که در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲، فقط در اولین دوره لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۰۲ و چهارمین دوره در سال ۲۰۰۶ غایب بوده، از سال ۲۰۰۷ تاکنون به پای ثابت این رقابت‌ها تبدیل شده است. عملکرد طلایی‌پوشان در ادوار مختلف این مسابقات فراز و نشیب بسیاری داشته؛ از ناکامی در صعود از مرحله گروهی و حذف زودهنگام از دور رقابت‌ها گرفته تا رسیدن به فینال و نایب قهرمانی و تجربه حضور در جام باشگاه‌های جهان.
فصل ۲۰۰۴؛ بدشانسی در تفاضل گل، حریف سپاهان قهرمان شد
مرحله گروهی لیگ قهرمانان در این دوره در قالب ۷ گروه چهار تیمی برگزار شد و تیم اول هر گروه به دور بعدی صعود می‌کرد تا به همراه العین امارات قهرمان دوره قبل، هشت تیم مرحله حذفی را تشکیل دهند. سپاهان که در دومین دوره لیگ برتر ایران، گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده و به مقام قهرمانی رسیده بود به همراه ذوب‌آهن قهرمان جام حذفی، جواز حضور در رقابت‌های آسیایی را پیدا کرد تا ایران با ترکیبی تمام اصفهانی در این دوره حضور یابد. سپاهان با الاتحاد عربستان، العربی کویت و نفتچی ازبکستان در گروه D رقبات‌ها جای گرفت. ۲۱ بهمن ۸۲ تاریخی است که یه عنوان اولین تجربه آسیایی باشگاه اصفهانی در تاریخ این باشگاه ثبت شد؛ سپاهان در این روز که مصادف با عید غدیر نیز بود، در نقش‌جهان میزبان نفتچی ازبکستان بود. محمود کریمی و سید مهدی سیدصالحی هرکدام ۲ بار موفق به باز کردن دروازه نفتچی شدند تا سپاهان با برد ۴ بر صفر گام اول را محکم بردارد. زردپوشان در ادامه العربی را در کویت متوقف کردند و الاتحاد را در اصفهان با حساب ۳-۲ شکست دادند اما در عربستان مقابل این تیم متحمل سنگین‌ترین شکست خود در تاریخ حضورشان در لیگ قهرمانان شده و بازی را ۴ بر صفر واگذار کردند. دو نتیجه مشابه ۳ بر یک مقابل نفتچی و العربی پایان کار طلایی‌پوشان در مرحله گروهی بود تا آن‌ها با ۱۳ امتیاز منتظر نتیجه دیدار الاتحاد و نفتچی در جده بمانند اما با نتیجه‌ای که در این بازی رقم خورد حکم به صعود الاتحاد داد که با امتیاز مشابه با سپاهان و تنها به دلیل تفاضل گل بهتر، مانع از صعود شاگردان فرهاد کاظمی در اولین تجربه آسیایی‌اش شد. 


الاتحاد با گذشتن از سد همه حریفانش در مراحل بالاتر، در فینال حریف سئونگنام ایلهوا چونما کره جنوبی شد و با پیروزی ۶-۳ درمجموع دو بازی رفت و برگشت قهرمانی آسیا را از آن خود کرد.
فصل ۲۰۰۵؛ پاس صعود کرد سپاهان نه
سپاهان قهرمان جام حذفی ایران به همراه پاس تهران قهرمان لیگ برتر، به لیگ قهرمانان آسیا راه یافت و در گروه B با العین امارات، الشباب عربستان و الوحده سوریه هم‌گروه شد. سپاهان با دو تساوی یک بر یک مقابل الشباب و العین در ریاض و اصفهان کار را شروع کرد و در خانه الوحده به برتری ۳ بر یک رسید. در دور برگشت الوحده و الشباب باز هم مغلوب طلایی‌پوشان شدند اما سپاهان در زمین العین بازی را با نتیجه ۳ بر ۲ به این تیم واگذار کرد و با کسب ۱۱ امتیاز پایین‌تر از العین ۱۳ امتیازی، در رده دوم قرار گرفت و باز هم از صعود از مرحله گروهی باز ماند. العین در مراحل بعدی عملکرد موفقی داشت و تا فینال بالا رفت اما با شکست مقابل الاتحاد دومین قهرمانی متوالی سبزپوشان جده را به این تیم تقدیم کرد.
فصل ۲۰۰۷؛ سپاهان رویایی و تجربه اولین‌ها
سپاهان در چهارمین دوره لیگ برتر به توفیقی دست نیافت و قهرمانی جام حذفی را هم صبا از آن خود کرد تا طلایی‌پوشان مجال حضور در فصل ۲۰۰۶ لیگ قهرمانان آسیا که چونبوک هیوندای موتورز قهرمان آن شد را نیابند. آن‌ها در دوره بعدی جام حذفی با شکست پرسپولیس در فینال، آسیایی شدند تا پس از وقفه‌ای یک ساله دوباره به جنگ حریفان آسیایی بیایند؛ وقفه‌ای که شاید با سرنوشتی که در فصل ۲۰۰۷ برای این تیم رقم خورد، زیاد برای سپاهان گران تمام نشد بخصوص اینکه طلایی‌پوشان از این فصل به بعد در تمام ادوار لیگ قهرمانان آسیا حضور مستمر داشته‌اند.
با قرعه‌کشی مرحله گروهی، سپاهان دوباره با الشباب عربستان و العین امارات هم‌گروه شد تا به همراه الاتحاد سوریه تیم‌های گروه D را تشکیل دهند. سپاهان در بازی اول و دوم مقابل الشباب و الاتحاد به برتری رسید اما در دو بازی بعدی مقابل العین یک شکست و یک تساوی را تجربه کرد تا همچنان در حسرت برد این تیم باقی بماند. پیروزی ۵ بر صفر طلایی‌پوشان مقابل الاتحاد در شهر حلب در پنجمین مسابقه این تیم، بهترین برد سپاهان در تمام ادوار لیگ قهرمانان آسیا لقب گرفت. سپاهان در بازی آخر الشباب را با تک گل سیدصالحی مغلوب کرد تا با ۱۳ امتیاز و مقتدرانه، اولین بار طعم صعود از مرحله گروهی را بچشد و در اصفهان جشن صعود بگیرد و حریف کاوازاکی ژاپن در مرحله یک چهارم نهایی شود. بازی رفت دو تیم در اصفهان با تساوی بدون گل به پایان رسید و حساسیت بازی برگشت به اوج خود. این نتیجه در وقت قانونی و اضافه بازی برگشت تکرار شد تا ضربات پر استرس پنالتی چهره تیم پیروز را مشخص کند. عباس محمدی دروازه‌بان آماده آن روزهای سپاهان پنالتی چهارم کاوازاکی را به زیبایی مهار کرد تا پنالتی جلال اکبری حکم صعود سپاهان به نیمه‌نهایی و مصاف با الوحده امارات را امضا کند.
سپاهان با برتری ۳ بر یک در بازی رفت در اصفهان و یک تساوی ارزشمند بدون گل در خانه الوحده، فینالیست شد تا در دوره‌ای که استقلال دیگر نماینده ایران به علت تاخیر در فرستادن اسامی بازیکنانش از مرحله گروهی کنار گذاشته شد، به تنهایی جور فوتبال ایران را بکشد. سپاهان برای قهرمانی در این دوره اوراواردز ژاپن را در پیش داشت. نتیجه بازی رفت دو تیم در اصفهان تساوی یک بر یک بود و این اوراواردز بود که در ورزشگاه سایتامای ژاپن با پیروزی ۲ بر صفر شاگردان بوناچیچ را مقهور قدرت خود کرد و جام قهرمانی را بالای سر برد.
با توجه به برگزاری جام باشگاه‌های جهان به میزبانی ژاپن سپاهان به همراه اوراواردز به این رقابت‌ها راه یافت و اولین و تنها تیم ایرانی لقب گرفت که حضور در این تورنمنت مهم را تجربه کرد. سپاهان در این رقابت‌ها صاحب یک پیروزی و یک شکست شد و فرصت رویارویی با میلان ایتالیا را پیدا نکرد.
فصل ۲۰۰۸؛ ضعیف‌ترین نتیجه سپاهان
سپاهان به واسطه کسب قهرمانی جام حذفی برای چهارمین بار فرصت حضور در لیگ قهرمانان آسیا را پیدا کرد و در گروه اول مسابقات در کنار بنیادکار ازبکستان، الاتحاد عربستان و الاتحاد سوریه جای گرفت. سپاهان در این دوره علی‌رغم پیروزی برابر الاتحاد عربستان در دو بازی رفت و برگشت، درنهایت با ۲ پیروزی، یک تساوی و ۳ شکست و قرار گرفتن در جایگاه سوم این گروه از صعود بازماند تا به فاصله یک فصل از راه‌یابی به فینال این رقابت‌ها عملکرد ضعیفی از خود به نمایش بگذارد.
فینال این دوره، بین دو تیم از شرق آسیا برگزار شد و گامبا اوزاکای ژاپن با غلبه بر آدلابد یونایتد استرالیا قهرمان شد.
فصل ۲۰۰۹؛ تغییر قوانین مرحله گروهی کمکی به صعود نایب قهرمان آسیا نکرد
کنفدراسیون فوتبال آسیا این دوره را با تغییرات فراوان به مرحله اجرا رساند و علاوه بر تعیین سطح لیگ‌های کشورهای شرکت‌کننده که مجوز راه‌یابی سه تیم اول لیگ برتر و قهرمان جام حذفی را به ایران داد، اعلام کرد که از هر گروه دو تیم به مرحله یک هشتم نهایی صعود خواهند کرد ضمن آنکه، مرحله یک هشتم نهایی و فینال رقابت‌ها به صورت تک بازی برگزار شد.
سپاهان که پس از پرسپولیس نایب‌ قهرمان لیگ برتر شده بود به همران این تیم، صبای قم و استقلال تهران راهی لیگ قهرمانان آسیا شد و طبق قرعه در گروه D باید با الاتفاق عربستان، بنیادکار ازبکستان و الشباب امارات رقابت می‌کرد. طلایی‌پوشان با ۲ برد، یک تساوی و ۳ شکست همانند دوره قبل در گروه خود سوم شد و فرصت صعود را به الاتفاق و بنیادکار داد. فینال این دوره بین الاتحاد عربستان و پوهانگ استیلرز کره جنوبی در ورزشگاه ملی توکیو برگزار شد و تیم کره‌ای با برتری ۲ بر یک قهرمان این رقابت‌ها لقب گرفت. 

فصل ۲۰۱۰؛ حضور دراماتیک، کابوس العین/ همشهری راه سپاهان را رفت
آسایی شدن سپاهان در این فصل به واسطه یک اتفاق جالب محقق شد. هواداران سپاهان که با سابقه ۵ دوره حضور تیم محبوبشان در لیگ قهرمانان آسیا نتوانسته بودند پس از استقلال، ذوب‌آهن و مس کرمان به مقامی بهتر از چهارمی لیگ برتر ایران دست یابند در فینال جام حذفی که بین دو تیم ذوب‌آهن و راه‌آهن برگزار شد به حمایت از همشهری خود آمدند و شاگردان ابراهیم‌زاده با قهرمانی در جام حذفی، سپاهان را آسیایی کردند تا پس از فصل ۲۰۰۴، باز هم لیگ قهرمانان آسیا شاهد حضور دو تیم اصفهانی باشد.
سپاهان در این دوره با الشباب عربستان، پاختاکور ازبکستان و العین امارات هم‌گروهی در گروه C را تجربه کرد اما با شکست در بازی آخر در زمین العین با نتیجه ۲ بر صفر، با یک امتیاز اختلاف نسبت به پاختاکور رده دومی باز هم در صعود از مرحله گروهی ناکام ماند. اما حکایت ذوب‌آهن ابراهیم‌زاده چیز دیگری بود؛ سبزپوشان که با اقتدار و به عنوان تیم اول گروه B راهی یک هشتم نهایی شده بودند با کسب نتایج درخشان فینالیست شدند تا ناکامی سپاهان را جبران کنند؛ هرچند که در فینال به سد محکم سئونگنام ایلهوا چونما برخوردند و قهرمانی را به این تیم کره‌ای واگذار کردند.
فصل ۲۰۱۱؛ داستان کارت زردهای کذایی: یادم تو را فراموش!
هفتمین تجربه آسیایی زردپوشان اصفهانی که با قهرمانی در نهمین دوره لیگ برتر مسجل شد، برای هواداران سپاهان به قیمت تلخ‌ترین حذف از دور رقابت‌ها تمام شد. این تیم که در رقبات با الهلال عربستان، الغرافه قطر و الجزیره امارات با کنار زدن هر سه تیم، به عنوان تیم اول گروه A به یک هشتم نهایی صعود کرد، در این مرحله بنیادکار را از پیش‌رو برداشت و در بازی رفت مرحله یک هشتم در اصفهان السد قطر را با تک گل امید ابراهیمی با شکست بدرقه کرد. ساعتی از این برد روحیه‌بخش نگذشته بود که خبر رسید قطری‌ها به دنبال استفاده سپاهان از بازیکن دو اخطاره درصدد برگرداندن ای نتیجه به نفع خود هستند. بازیکن دو اخطاره کسی نبود جز رحمان احمدی که در زمان حضور در پرسپولیس و مصاف این تیم برابر الوحده و الاتحاد با دریافت ۲ کارت زرد محروم شده بود و طبق قانون نباید مقابل السد به میدان می‌رفت. اشتباه سرپرست وقت سپاهان و فراموشی رحمان و عدم ارسال نامه محرومیت احمدی از باشگاه سابقش برای سپاهانی‌ها کار دست طلایی‌پوشان داد و سپاهان به حکم AFC سه بر صفر بازنده اعلام شد و با وجود پیروزی ۲ بر یک در دوحه، درحالی که در مجموع ۳-۱ به برتری رسیده بود با حساب ۴ بر ۲ مغلوب شد و وداعی تلخ با رقابت‌ها داشت.
السد با شکست سوون سامسونگ در نیمه‌نهایی، در فینال حریف چونبوک موتورز کره جنوبی شد و با برتری در ضربات پنالتی قهرمانی آسیا را به چنگ آورد. 


فصل ۲۰۱۲؛ شکست از هم گروهی
الاهلی عربستان، النصر امارات و لخویای قطر حریفان قهرمان ایران در مرحله گروهی لیگ قهرمانان این فصل در گروه C بودند. سپاهان با ۴ برد، یک تساوی و یک باخت به عنوان تیم اول و به همراه الاهی عرستان راهی یک هشتم نهایی شد. نتایج مرحله گروهی و صعود استقلال به عنوان تیم دوم گروه A، منجر به رویارویی و حذف قطعی یکی از دو تیم ایرانی حاضر در مرحله یک هشتم نهایی شد. سپاهان که به واسطه صدرنشینی در گروه خود در فولادشهر میزبان استقلال بود شاگردان مظلومی را ۲ بر صفر مغلوب کرد تا بار دیگر به الاهلی عربستان برسد. ۲۹ شهریور ماه امسال بازی رفت دو تیم در فولادشهر برگزار شد و طلایی‌پوشان که می‌توانستند از فرصت میزبانی حداکثر استفاده را ببرند، با تساوی بدون گل متوقف شدند. حاشیه در این مسابقه پررنگ‌تر از متن بود؛ از اعتراض ابراهیمی به تعویضش گرفته تا پرتاب ترقه از سوی تماشاگران و بی‌احتیاطی کلاه‌کج که می‌رفت به قیمت رخ دادن یک فاجعه تمام شود!
بازی یازدهم مهر دو تیم در جده را سپاهان بهتر آغاز کرد و اگر کم‌دقتی مهاجمان این تیم نبود شاید کار عربستانی‌ها در همان نیمه تمام میشد. اما خطای دقیقه ۲۷ رضا محمدی روی مهاجم حریف در محوطه جریمه و اخراج وی کافی بود تا مسابقه از این ‌رو به آن رو شود. در ادامه محمدباقر صادقی به جای خلعتبری وارد زمین شد و درون دروازه قرار گرفت اما نتوانست ضربه پنالتی ویکتور سیموئز را مهار کند. الاهلی بار دیگر در دقیقه ۳۵ به گل رسید و دو دقیقه بعد فرشید طالبی یکی از گل‌های خورده را جبران کرد اما گل سوم سبزپوشان جده آب سردی بر پیکر سپاهان در نیمه اول بود. قضاوت پر حرف و حدیث تیم داوری، تعویض‌های غلط کرانچار و اشتباهات مکرر طلایی‌پوشان در نمیه دوم ادامه یافت و گل دقیقه ۷۰ الجیزاوی، پایان کار سپاهان در فصل ۲۰۱۲ لیگ قهرمانان آسیا بود که شب تلخی را در خاطر هواداران این تیم موجب شد. 


الاهلی با پیروزی بر الاتحاد در نیمه‌نهایی، در فینال برابر اولسان هیوندای کره قرار گرفت و با شکست از این تیم به نایب قهرمانی بسنده کرد.
فصل ۲۰۱۳؛ سپاهان، آتش زیر خاکستر
سپاهان حالا با هتریک قهرمانی خود در لیگ برتر به استقبال فصل جدید لیگ قهرمانان می‌آید. هواداران سپاهان با تجربه قهرمانی‌های پیاپی این تیم در ایران فکرشان سخت مشغول قهرمانی آسیاست؛ جایی که باید در مرحله گروهی‌اش با الاهلی عربستان، النصر امارات و الغرافه قطر رویارو شوند. 

/گزارش:‌ مریم سجادی/

کد خبر 91447

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    دو ساله که داریم با دست خودمون از آسیا حذف میشیم و نمی ریم فینال

    پاسخ سایت: 0