سد «قیزقلعه‌سی» با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد + فیلم

سد «قیزقلعه‌سی» مهم‌ترین پروژه آبی و مرزی کشور و بزرگترین طرح آبی مرزی شمال غرب کشور امروز بعد از بازدید روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان شرقی، صبح امروز _یکشنبه سی ام اردیبهشت_ با حضور سیدابراهیم رئیسی و الهام علی‌اف سد «قیزقلعه‌سی» بزرگترین طرح آبی مرزی شمال غرب کشور افتتاح و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

سد «قیز قلعه سی» به عنوان بزرگترین و مهمترین پروژه مرزی استان آذربایجان شرقی در نتیجه رویکرد و سیاست"تعامل همه جانبه با همسایگان" از سوی دولت سیزدهم، در آستانه بهره برداری رسمی قرار گرفته است.

با افتتاح این پروژه ۲۰ ساله که با توان و دانش مهندسان ایرانی طراحی و احداث شده است هر دو کشور ایران و آذربایجان از دستاوردهای اجرای این طرح مهم منتفع می‌شوند. از جمله مشخصات سد قیز قلعه‌سی، می‌توان به ۵۰۰ هزار متر مکعب حجم بتن‌ریزی، ۴۲ کیلومتر طول حفاری و تزریق و امکان تولید ۸۰ مگاوات برق اشاره کرد.

با بهره‌برداری از سد قیز قلعه‌سی؛ حجم آب ذخیره شده در سد خداآفرین که در بالادست سد قیز قلعه سی قرار دارد از طریق کانال و شبکه پایاب به دشت‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و جمهوری آذربایجان به میزان ۲ میلیارد متر مکعب در سال تزریق خواهد شد و زمینه توسعه بخش‌های گردشگری، کشاورزی و نیز تولید انرژی برق آبی فراهم می‌شود.

پروژه سد «قیزقلعه‌سی» در فاصله ۱۲ کیلومتری پایین دست سد خدا آفرین واقع شده و از نوع خاکی با هسته رسی با بدنه‌ای به حجم ۵.۱ میلیون مترمکعب است که در شمالی‌ترین مرزهای ایران به‌طور مشترک با کشور جمهوری آذربایجان بر روی رودخانه مرزی ارس در ۱۹۶ کیلومتری پایین دست سد این رودخانه و ۲۲۰ کیلومتری شهر تبریز به دست مهندسان ایرانی باز طراحی و اجرا شده و بزرگترین طرح آبی مرزی شمال‌غرب کشور است.

کد خبر 754881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.