شید گلخانه چیست؟ راهنمای جامع انتخاب توری سایبان
سایبان گلخانه

شید گلخانه یکی از پر مصرف ترین توری سایبان هایی است که در مناطق گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد و برای جلوگیری از تابش بیش از حد نور آفتاب و سایه گزینه بسیار مطلوبی است.

اگر صاحب گلخانه هستید یا می‌خواهید از اثرات مخرب تابش خورشید، وزش باد و خاک جلوگیری کنید، بهتر است که در وهله اول بدانید توری سایبان چیست؟

گرمای شدید و تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند به رشد گیاهان آسیب برساند، بازدهی را کاهش دهد و حتی منجر به مرگ آنها شود. توری سایبان یا شید گلخانه، پوششی از جنس توری است که بر روی سقف یا کناره های گلخانه نصب می‌شود. این تجهیز با ایجاد سایه، میزان نور ورودی به فضا را کنترل می‌کند. این مزیت برای رشد گیاهان گلخانه‌ای، اهمیت بسزایی دارد. از این‌ رو در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی انواع شید سایبان بپردازیم.

شید گلخانه چیست؟

پیش از آنکه به این مفهوم بپردازیم که شید گلخانه چیست، باید از اثرات مخربی که نور کنترل نشده خورشید می‌تواند داشته باشد، آگاه شویم. نور خورشید برای فتوسنتز و رشد گیاهان ضروری است اما تابش مستقیم و شدید آن می‌تواند به گیاهان آسیب برساند.

استفاده از شید های گلخانه می تواند با ایجاد سایه، میزان نور ورودی به گلخانه را تنظیم می‌کند و از گیاهان در برابر گرمای طاقت‌فرسا و تابش مستقیم نور خورشید محافظت می‌کند.

انواع شید گلخانه

انتخاب سایبان گلخانه با قیمتی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا نوع سایبان گلخانه می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت و شادابی گیاهان، کیفیت محصول و کارایی مدنظر شما دارد بنابراین باید پیش از خرید با انواع شید گلخانه آشنایی داشته باشید.

شید گلخانه ای 30 درصد

این شید از جنس پلی اتیلن یا سایر مواد مشابه ساخته شده و 70 درصد از نور خورشید را عبور می‌دهد درنتیجه، سایه‌اندازی نسبتا پایینی دارد و برای مناطقی با آب‌وهوای سردتر مناسب است.

شید گلخانه ای ۵۰ درصد

شید گلخانه 50 درصد، نوعی توری سایبان است که از جنس پلی اتیلن یا سایر مواد مشابه ساخته شده و 50 درصد از نور خورشید را عبور می دهد. این توری سایبان، نیمی از نور خورشید را فیلتر کرده و از گرم شدن بیش از حد محیط و آسیب دیدن گیاهان در اثر تابش مستقیم نور خورشید، جلوگیری می‌کند.

شید گلخانه

شید گلخانه ای 70 درصد

توری سایبان 70 درصد برای ایجاد سایه‌ای خنک و مطلوب در گلخانه‌ها، باغ‌ها و سایر فضاهای باز، بسیار ایده‌آل است و با کاهش تبخیر و تعرق، به حفظ رطوبت داخل گلخانه یا باغ کمک می کند.

شید گلخانه 80 درصد

توری شید گلخانه 80 درصد، نوعی توری سایبان است که از جنس پلی اتیلن یا سایر مواد مشابه ساخته شده و 20 درصد از نور خورشید را عبور می‌دهد. این نوع شید برای ایجاد سایه‌ای عمیق و خنک در گلخانه‌ها، باغ‌ها و سایر فضاهای باز بسیار گزینه مناسبی است.

شید گلخانه 90 درصد

بالاترین درصد حفاظت دربرابر نور خورشید را شید گلخانه 90 درصد ارائه می‌دهد. این توری سایبان تنها به 10 درصد از نور خورشید اجاره عبور می‌دهد و تراکم بافت زیادی دارد به همین خاطر، بهتر است در مناطق گرمسیر با تابش بالا از این محصول استفاده شود.

توری سایبان چگونه عمل می کند؟

عملکرد توری سایبان به دو مکانیزم اصلی بستگی دارد. اولین مکانیزم، ایجاد سایه است که در آن، توری سایبان با مسدود کردن بخشی از نور خورشید، سایه‌ای خنک و مطلوب در گلخانه ایجاد می‌کند. این سایه باعث خنک نگه داشتن محیط گلخانه و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن می‌شود.

دومین مکانیزم، فیلتر کردن نور است. توری سایبان علاوه بر ایجاد سایه، بخشی از نور خورشید را نیز فیلتر می‌کند که این امر باعث می‌شود شدت نور خورشید به حد مطلوب برای گیاهان کاهش یابد و از آسیب دیدن آن ها در اثر نور شدید خورشید جلوگیری شود.

مزایای توری سایبان

مهمترین مزیت‌هایی که استفاده از توری سایبان دارد، عبارتند از:

  • محافظت از گیاهان در برابر گرما و نور شدید خورشید
  • کاهش دمای محیط
  • کاهش تبخیر و تعرق
  • کنترل نور و ایجاد شرایط نوری مناسب
  • جلوگیری از ورود حشرات
  • حفاظت از فضای پارکینگ فضای باز
  • محافظت از فضای باز مهد کودک و سایر فضاها در برابر گرد و خاک و...

کاربرد های توری گلخانه

توری سایبان گلخانه درفضاهای مختلف، به عنوان یک ابزار مهم در صنایع کشاورزی و دامداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهمترین فضاهایی که می‌توان در آن‌ها از شید سایبان استفاده کرد، عبارتند از:

  • محافظت و پوشاندن گلخانه‌ها: کمک به کنترل دما و تنظیم نور مناسب برای رشد بهتر گیاهان و محصولات کشاورزی
  • باغ‌های میوه: محافظت از درختان در برابر آفتاب‌سوختگی و کاهش مصرف آب در آبیاری
  • دامداری: بهبود شرایط زندگی حیوانات با جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب و تنش دمایی
  • استخرهای پرورش ماهی: کنترل دما و جلوگیری از تشکیل جلبک و تبخیر آب سطحی
  • مصارف خانگی: کنترل نور، جلوگیری از نفوذ حشرات و پرندگان، کمک به نظافت فضا

نحوه نصب سایبان گلخانه ای

نصب سایبان گلخانه‌ای یا همان شید گلخانه کار نسبتا ساده‌ای است و نیاز به کمی حوصله و دقت دارد. برای این کار به قیچی، متر و در صورت نیاز، نردبان احتیاج دارید. مراحل کلی نصب سایبان گلخانه‌ عبارتند از:

  1. آماده‌سازی محل نصب
  2. باز کردن سایبان
  3. اندازه‌گیریابعاد
  4. مشخص کردن نقاط اتصال
  5. نصب گیره‌ها به اسکلت سایبان
  6. اتصال و تنظیم توری سایبان

توری سایبان

قیمت شید گلخانه

شبکه‌های توری سایبان، همانند سایر محصولات با متغیرهای مختلفی که در فرآیند تولید و بافت آنها دخیل هستند و به بازار ارائه می‌شوند که این متغیرها به طور مستقیم بر قیمت آنها تأثیر می‌گذارند. قیمت شید گلخانه ممکن است بسته به عوامل گوناگونی تغییر کند. برخی از این عوامل عبارت اند از:

  • متراژ گلخانه
  • نوع و جنس توری سبز (درصد سایه اندازی)
  • ساختار سیستم شید
  • محل و منطقه جغرافیایی
  • شرکت تولید کننده

توری‌های شید گلخانه به چندین روش نیز تولید می‌شوند بنابراین بهتر است که پیش از خرید شید گلخانه از تولید کنندگان برتر استعلام قیمت بگیرید.

نتیجه گیری

شید گلخانه یا توری سایبان نقش بسیار مهمی در بهبود شرایط رشد گیاهان در گلخانه‌ها دارد. این تجهیز با ایجاد سایه و فیلتر کردن نور، موجب می‌شوند تا محیط در دمای مطلوبی نگهداری شده و از آسیب‌های ناشی از تابش مستقیم خورشید محافظت شوند.

این شیدها انواع مختلفی دارند و با توجه به مواد اولیه و تکنولوژی ساخت، با قیمت‌های متفاوت عرضه می‌شوند. برای خرید شید گلخانه باکیفیت توصیه می‌شود که به وب‌سایت‌های معتبر در این زمینه مانند روتوپارس مراجعه کنید.

سوالات متداول شید گلخانه

شید گلخانه چیست؟

شید گلخانه یک نوع توری سایبان است که برای کنترل نور ورودی به گلخانه و محافظت از گیاهان در برابر تابش مستقیم خورشید استفاده می‌شود.

انواع شید گلخانه کدامند؟

انواع شید سایبان شامل 50 درصد، 30 درصد، 70 درصد، 80 درصد و 90 درصد می‌شود.

مزایای شید گلخانه چیست؟

از مزایای استفاده از این محصول می‌توان به محافظت از گیاهان در برابر گرما و نور شدید خورشید، کاهش دما و تبخیر، کنترل نور و ایجاد شرایط نوری مناسب، جلوگیری از ورود حشرات و حفاظت از فضای باز اشاره کرد.

کد خبر 754640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.