آژیر قهوه‌ای و بنفش در زاهدان و کرمان به صدا در آمد/شاخص کیفی ۱۸ شهر سالم و پاک است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد؛ امروز یک شهر در وضعیت بسیار خطرناک، دو شهر آلوده و ناسالم و تعداد ۱۸ شهر سالم و پاک ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _جمعه بیست‌ویکم اردیبهشت_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز شاخص کیفی هوای هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار ندارد.

بر این اساس، شرایط کیفی هوا امروز در ایستگاه کلانشهر زاهدان با شاخص ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) قرار دارد، در حالی که روز گذشته هیچ‌یک از شهرها در برمدار (قهوه‌ای) ثبت نشدند.

در همین راستا، امروز سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهر کرمان با شاخص ۲۴۷ در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) قرار دارد، به طوری که روز گذشته هیچ‌یک از شهرها در چنین موقعیتی قرار نداشتند.

قابل توجه است که امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهر بوشهر با شاخص ۱۳۳ در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد، اما روز گذشته هیچ‌کدام از شهرها بر مدار ناسالم (نارنجی) نبودند.

بر این اساس شرایط کیفی هوا امروز در ایستگاه کلانشهر اصفهان با شاخص ۹۴، کرج با شاخص ۷۰، تهران با شاخص ۵۳، شهرکرد با شاخص ۵۹، اهواز با شاخص ۶۴، قم با شاخص ۵۸، کرمانشاه با شاخص ۶۰، اراک با شاخص ۸۹، همدان با شاخص ۵۲ و یزد با شاخص ۶۸، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته، بیستم اردیبهشت شهرهای تبریز، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، شهرکرد، بیرجند، مشهد، زنجان، سمنان، زاهدان، کرمانشاه و اراک، وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در شهرهای تبریز با شاخص ۵۰، ارومیه با شاخص ۳۰، اردبیل با شاخص ۲۱، بیرجند با شاخص ۴۸، مشهد با شاخص ۲۶، سمنان با شاخص ۴۶، سنندج با شاخص ۲۵ و یاسوج با شاخص ۴۵، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای ارومیه، اردبیل، اهواز، قم، سنندج، کرمان، یاسوج و همدان، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای ایلام، بجنورد، زنجان، شیراز، قزوین، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، به‌طوری که روز گذشته شهرهای ایلام، بجنورد، شیراز، قزوین، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری، بندرعباس و یزد بدون داده ثبت شد.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت ناسالم (قرمز) ثبت نشدند، اما یک شهر بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، یک شهر بسیار ناسالم (بنفش)، یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۰ شهر سالم (زرد)، هشت شهر پاک (سبز) و شمار ۱۰ شهر بدون داده ثبت شدند، در حالی که روز گذشته تعداد ۱۳ شهر سالم (زرد)، هشت شهر پاک (سبز) و شمار ۱۰ شهر بدون داده درج شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 752193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.