از مسقط تا دمشق؛ پیام سفر امیرعبداللهیان چیست؟

وزیر امور خارجه ایران در نخستین سفر خود به دمشق پس از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران، در حاشیه دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی‌رتبه دمشق، ساختمان جدید کنسولگری ایران در سوریه را با حضور همتای سوری خود افتتاح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سفر روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به دمشق، آن هم پس از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، سکاندار دستگاه دیپلماسی ایران روز گذشته پس از دیدار و گفت‌وگو با عالی‌ترین مقامات سوریه، ساختمان جدید کنسولگری ایران در سوریه را با حضور همتای سوری خود افتتاح کرد.

حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری و پاسخ ایران مهم‌ترین محور اظهارات روز گذشته امیرعبداللهیان در دیدار با مقامات سوریه بود؛ او گفت که چگونگی واکنش ایران تعیین شده و این پاسخ قطعی است و رژیم صهیونیستی طی روزهای آینده، روزهای سختی را تجربه خواهد کرد، هر چند او در این زمینه جزئیاتی ارائه نکرد.

سکاندار دستگاه دیپلماسی ایران در نشست مشترک خبری با فیصل مقداد، همتای سوری بر مسئول بودن کاخ سفید در زمینه حمله به کنسولگری ایران در دمشق و لزوم پاسخگو بودن واشنگتن چندین نوبت تاکید کرد.

امیرعبداللهیان در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: «از دمشق با صدای بلند اعلام می‌کنم آمریکا در این حادثه مسئولیت دارد و باید پاسخگو باشد. رژیم اسرائیل تنبیه خواهد شد.»

اظهارات وزیر امورخارجه در زمینه قطعی بودن واکنش ایران و روزهای سخت رژیم صهیونیستی، در مقایسه با روزهای قبل، از شدت بیشتری برخوردار است. هر چند که ایران پیش‌تر نیز واشنگتن را نیز مسئول دانسته بود، اما اشاره‌های دیپلمات ارشد ایران به این موضوع و اینکه رژیم صهیونیستی بدون چراغ سبز واشنگتن نمی‌توانسته است این حمله را انجام دهد، از صراحت و شدت لحن بیشتری برخوردار است.

هنوز مشخص نیست که آیا این اظهارات وزیر خارجه ایران متأثر از جلسه روز گذشته او در مسقط و همتای عمانی اوست یا اینکه همچنان در ادامه مواضع قبلی تهران است. با توجه به نقش سنتی عمان در زمینه میانجیگری بین ایران و آمریکا، این احتمال وجود دارد که روز گذشته تبادل پیامی در این زمینه صورت گرفته باشد و عمانی‌ها پیامی را از سوی آمریکایی‌ها ارائه کرده باشند؛ هنوز در خصوص کم و کیف این تبادل پیام اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

وزیر خارجه ایران در نشست خبری مشترک با همتای سوری در دمشق با اشاره به سفر مقامات ارشد حماس و جنبش جهاد اسلامی به تهران گفت: در جریان حضور این مقامات ارشد محور مقاومت در تهران، گفت‌وگوهای سطح بالا و مشورت‌های اساسی صورت گرفته است.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان نیز شامگاه روز گذشته در مراسم بزرگداشت برای شهدای حمله به کنسولگری ایران در دمشق گفت: «آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها فهمیده‌اند که پاسخ ایران به این تجاوز صهیونیست‌ها در راه است.»

برآیند اظهارات امروز وزیر خارجه ایران و دبیرکل حزب‌الله لبنان تا حدودی مشخص است و آن اینکه مجدد فضای پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی قوت گرفته است. روزهای گذشته، در پی بعضی گمانه‌زنی‌ها در خصوص اینکه ایران با تدبیر و دقت و در زمان مناسب پاسخ خواهد داد، فضای پاسخ ایران به‌طور نسبی کم‌رنگ‌تر شد، هر چند که همچنان باقی ماند.

اظهارات روز گذشته در دمشق و بیروت، مجدداً بحث پاسخ ایران را داغ‌تر کرد. اینکه آیا طی روزهای آینده ایران اقدامی خواهد کرد یا اینکه همچنان رژیم غاصب را در فضای بلاتکلیفی و دلهره از اقدام جدی رها خواهد کرد، سوالی نیست که بتوان به آسانی به آن پاسخ داد. در هر دو صورت، این روزها سایه ترس و نگرانی بر تل‌آویو سنگینی خواهد کرد.

کد خبر 743059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.