زمینه تبادل علمی در خراسان‌جنوبی با کشور ترکیه فراهم است

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: زمینه تبادل علمی در استان خراسان‌جنوبی با کشور ترکیه فراهم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی؛ سینان جم باش در ادامه برنامه‌های سفر دو روزه خود به خراسان جنوبی امروز_ یکشنبه سی ام اردیبهشت_ در نشست دیپلماسی علمی با رؤسای دانشگاه‌های خراسان جنوبی که در دانشگاه بیرجند برگزار شد، شرکت کرد.

مهدی جعفری سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در این نشست به تشریح ظرفیت‌های علمی استان پرداخت و اظهار کرد: این استان دارای ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی فراوانی است که برای توسعه روابط بین‌الملل و تعامل علمی باید این ظرفیت‌ها به دنیا و به خصوص کشورهای همسایه معرفی شود.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های علمی استان زمینه تبادل علمی و رفت و آمد هیئتی بین دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی با کشور ترکیه فراهم است.

جعفری گفت: ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد زمینه تبادل تجاری و علمی با کشورهای دنیا به خصوص کشورهای همسایه فراهم بوده و نیاز به آشنایی بیشتر بین دو منطقه داریم.

وی اظهار کرد: کشور ترکیه دارای مرکز آموزش عالی دولتی و خصوصی بوده که باید با مشارکت دانشگاه‌های استان تعامل علمی بین دانشگاه‌های استان با این کشور رونق گیرد.


آماده همکاری علمی با خراسان جنوبی هستیم

سینلن جم باش سرکنسول ترکیه در مشهد هم در این جلسه گفت: تاکنون به خراسان جنوبی سفر نکرده بودم اما در دو روز گذشته دیدارهایی با استاندار، شهردار، فعالان اقتصادی داشتم و بازدیدهایی انجام شد که تا حدودی با ظرفیت‌های این استان آشنا شدیم.

وی بیان کرد: در تمام این دیدارها همکاری‌های آکادمیک مورد تأکید بود و آنچه در این نشست هم متوجه شدم اینکه بیرجند دارای دانشگاه‌های توانمندی است.

سرکنسول ترکیه در مشهد اظهار کرد: تاکنون در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری روابط پررنگی بین دو کشور وجود داشته و تلاش می‌کنیم با استان خراسان جنوبی روابط آکادمیک برقرار کنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه بیرجند یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور ایران است و آرزو می‌کنیم حداقل یکی از دانشگاه‌های ترکیه را به این دانشگاه متصل کنیم تا تعامل لازم برقرار شود.

جم باش تصریح کرد: برای توسعه روابط بین دانشگاه‌های دو منطقه باید زمینه رفت و آمد هیئت‌های علمی افزایش یابد چون معتقدم دانشگاه‌های دو کشور می‌توانند موارد زیادی از یکدیگر بیاموزند و تعامل علمی برقرار کنند.

وی گفت: ترکیه یکی از کشورهای بزرگ منطقه بوده و دارای ظرفیت‌های مختلفی از جمله در حوزه آکادمیک است و اکنون بیش از ۲۰۰ دانشگاه در این کشور فعال هستند.

سرکنسول ترکیه در مشهد گفت: هدف ما از سفر به خراسان جنوبی این است که راه‌های همکاری و تعامل را بین کشورها باز کنیم لذا نه تنها در زمینه تبادل دانشجویی، که در برگزاری همایش‌ها هم می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: ابتدا باید یادداشت تفاهم بین دانشگاه‌ها امضا شود بنابراین از یک دانشگاه آغاز می‌کنیم و این تعاملات را ادامه خواهیم داد.

جم باش بیان کرد: کشور ترکیه در حوزه‌های پزشکی و مهندسی دانشگاه‌های به نام و خوبی دارد که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد، از طرفی به خاطر اینکه کشور همسایه هستیم رفت و آمدها هم خیلی آسان است.

وی اظهار کرد: مشترکات زیاد فرهنگی، دینی، به خصوص مهمان‌نوازی بین دو منطقه وجود دارد که می‌تواند زمینه تعامل بیشتر و راحت‌تر را فراهم کند.


دانشگاه بیرجند از ۱۰ کشور دنیا دانشجو می‌پذیرد


احمد لامعی گیو، رئیس دانشگاه بیرجند هم در این جلسه گفت: جذب دانشجویان بین‌الملل را در دستور کار داریم و مهر امسال از ۱۰ کشور دانشجو پذیرش می‌کنیم.

وی افزود: اکنون ۶۰۰ دانشجوی بین‌الملل در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و امسال نخستین بار دانشجویانی از برخی کشورها در دانشگاه بیرجند بورسیه شده‌اند.

لامعی با تأکید بر اینکه یکی از سیاست‌های اصلی دانشگاه بیرجند توسعه روابط بین‌المللی در عرصه‌های مختلف است، گفت: در ۲ سال گذشته این دانشگاه با ۱۴ کشور دنیا تفاهم‌نامه علمی و آموزشی امضا کرده است.

وی گفت: در دوره‌های گذشته با ۱۹ کشور در زمینه‌های علمی، پژوهشی و اعزام استاد، تعامل علمی داشته‌ایم.

امید آسیابان نماینده دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند هم گفت: این دانشگاه دومین دانشگاه علوم پزشکی بزرگ شرق کشور پس از مشهد محسوب می‌شود که سه هزار و ۳۰۰ دانشجو، ۱۷۰ دانشجوی بین‌الملل، ۳۵۰ عضو هیئت علمی و حدود هشت مرکز پژوهشی و دانش‌بنیان دارد.

وی با بیان اینکه به دنبال بین‌المللی سازی و افزایش مبادلات بین‌المللی با دانشگاه‌های کشور ترکیه هستیم، بیان کرد: ایران با کشور ترکیه دارای مشترکات مختلفی است و این اشتراکات تاریخی، دینی و مذهبی باعث می‌شود همکاری‌های علمی نیز افزایش یابد.

آسیابان تصریح کرد: رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند داروی آپنه خواب را کشف کرد که در این خصوص با شرکتی در ترکیه نیز قرارداد منعقد شده و قرار است برای نخستین بار تجاری‌سازی شود.

کد خبر 755033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.