رهاسازی مار سیاه کبری در منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد از رهاسازی یک حلقه مار سیاه کبری کمیاب در منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، اسلام جاودان‌خرد، امروز _ یکشنبه، سی‌ام اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد پتانسیل تنوع زیستی بالایی دارند از این رو زمینه وجود گونه‌های مختلف حیات وحش در این مناطق وجود دارد.

وی افزود: محیط‌بانان خائیز در روز ۲۹ اردیبهشت جاری گزارشی از یک حلقه مار سیاه را توسط یک کشاورز که مشغول درو کردن گندم خود در حاشیه منطقه حفاظت شده خائیز بود، دریافت کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، گفت: محیط‌بانان به محل اعزام و موفق می‌شوند یک حلقه مار کبری سیاه که جز مارهای بسیار کمیاب سمی خاورمیانه است را در مزرعه این کشاورز صحیح و سالم زنده‌گیری و آن را در دامنه کوه خائیز واقع در منطقه حفاظت شده رهاسازی کنند.

وی با بیان اینکه رنگ بسیار تیره و سیاه این مار باعث شده به این نام نامگذاری شود، تصریح کرد: این مار جز سریع‌ترین مارهای دنیا شناخته می‌شود و سرعت آن معادل ۱۶ تا ۲۰ کیلومتر در ساعت و زهرآگین است، به هیچ وجه به مار سیاه نزدیک نشوید و آن را تحریک نکنید.

جاودان‌خرد خاطرنشان کرد: مار سیاه هنگام روز قدرت بینایی بسیار کمی دارد، غالباً شبگرد است و هنگام شب از لانه بیرون می‌آید و به‌دنبال طعمه می‌گردد و هنگام تهدید شدن حمله می‌کند.

وی افزود: در این فصل که زمان درو کردن مزارع است مارها از مزارع به سمت باغ‌ها حرکت می‌کنند، می‌طلبد که مردم و کشاورزان مواظب باشند تا آسیبی به آنها و مار وارد نشود و در صورت مشاهده با سامانه رایگان ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

کد خبر 755027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.