صفر تا صد تعطیلی شنبه‌ها/ مخالفان و موافقان چه می‌گویند؟

مصوبه مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها موجب واکنش‌های متعددی از چهره‌ها و شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید،‌ حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری امام جمعه موقت تهران و حسین شریعتمداری از کارشناسان ارشد مسائل سیاسی به این تصمیم مجلس شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، موضوع افزایش تعطیلی از یک روز به دو روز در هفته بیش از هفت سال است که بین مدیران اجرایی مورد بحث است، اما اینکه این تعطیلی روز پنجشنبه باشد یا شنبه، همواره محل اختلاف‌نظر بوده است. با گذشت چندین سال از این موضوع در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه، بیستم اسفند ۱۴۰۲ در جریان رسیدگی به کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری با کلیات این لایحه موافقت کردند، اما درباره روز دوم تعطیلی تصمیمی گرفته نشد. با این حال اواخر فروردین روزهای تعطیل هفته را پنجشنبه و جمعه و روزهای کاری هفته از شنبه تا چهارشنبه تعیین کردند که با انتقاد فعالان اقتصادی همراه شد. کار به جایی رسید که رئیس اتاق ایران در نامه‌هایی جداگانه به دفتر مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس، برنامه‌ریزی و همراهی برای مطابق‌سازی تعطیلات آخر هفته با تعطیلات جهانی را خواستار شد.

تأثیر تعطیلی شنبه بر اقتصاد

چرا ۳۶ تشکل اقتصادی، فعالان بخش خصوصی، تجار و بازرگانان تاکید جدی بر تعطیلی روز شنبه داشتند؟ یکی از دلایل فعالان اقتصادی در خصوص مخالفت با تعطیلی روز پنجشنبه به علت کاهش روزهای هفته برای ارتباطات مالی و تجاری با دنیا بود. در این باره در نامه رئیس اتاق بازرگانی ایران آمده بود: در واقع تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه در اکثر نقاط دنیا و تعطیلی پنجشنبه و جمعه در کشورمان، مراودات مالی و بازرگانی را برای فعالان اقتصادی بسیار دشوار خواهد کرد و زیان اقتصادی ناشی از آن چشمگیر خواهد بود.

بیم آن می‌رود که با کاهش روزهای کاری مشترک با قاطبه شرکای تجاری، وضعیت تجاری کشور در شرایطی که بیش از هر زمان دیگری به منابع ارزی حاصل از صادرات نیازمندیم، متأثر شود. اهمیت این مسئله به حدی است که بسیاری از کشورهای اسلامی و حوزه خلیج‌فارس برای کاهش زیان‌های ناشی از آن، طی تصمیمی یکپارچه از سال ۲۰۰۸ میلادی و به‌صورت تدریجی طی پنج سال، تعطیلات پایان هفته خود را از پنجشنبه و جمعه، به جمعه و شنبه تغییر دادند.

فعالان بخش خصوصی معتقدند، اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هرچه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است. برخی تخمین‌ها حاکی از آن است که تعطیلی کامل پنجشنبه‌ها به دلیل تطبیق نداشتن با روزهای تعطیلی سایر کشورها، تنها از کانال کاهش تجارت با ۵ شریک عمده تجاری کشور یعنی چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند، خسارتی معادل با ۸.۳ میلیارد دلار به کشور وارد خواهد ساخت. بنابراین کاهش حتی یک روز عدم انطباق با سایر شرکای تجاری به معنای نزدیک‌تر شدن به استانداردهای جهانی و کاستن از هزینه‌های فزاینده برای فعالان اقتصادی داخلی است.

موافقان تعطیلی پنجشنبه چه می‌گویند؟

اما مخالفان تعطیلی شنبه‌ها چه می‌گویند؟ برای مثال عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در مجلس، موافقین تعطیل شدن شنبه به جای پنجشنبه را به زیر سوال بردن مناسک دینی، سبک زندگی و سنت‌های مردم ایران عنوان می‌کند و می‌گوید: تصمیمی بگیرید که به بعد فرهنگی ایران آسیب نزند. اقتصاد ما از این مسئله آسیب نمی‌بیند. اقتصاد ما از تنبلی، تن‌پروری، عدم روحیه جهادی و عدم روحیه انقلابی‌گری آسیب می‌بیند. سال‌هاست پنجشنبه‌ها تهران تعطیل بوده؛ آیا به اقتصاد کشور اشکالی وارد شده است؟ نماینده دیگری تعطیلی شنبه‌ها به معنای دنباله‌روی از غرب قلمداد کرده است.

علی‌اکبر علیزاده‌برمی، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها، می‌گوید: ۹۰ درصد تجارت ما با همسایگان است و مدل تعطیلی همسایگان هم مثل خودمان است و ربطی به پنجشنبه و شنبه ندارد؛ جریان غرب‌گرا موضوع تعطیلی شنبه را مطرح کرده است. چرا ما باید دنبال غربی‌ها برویم؟ آن‌ها باید دنبال ما بیایند. اگر به فکر دین مردم هستیم، باید پنجشنبه‌ها تعطیل باشد و اگر به فکر دین مردم نیستید، هر کاری خواستید بکنید.»

محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده دیگر مجلسبود که با تعطیلی شنبه‌ها مخالف بود، او در خصوص مخالفت خود توضیح داده است: نیمه‌تعطیل بودن پنجشنبه در کشور ما نهادینه شده است و قرار نیست با یک لایحه، تعطیلی پنجشنبه را حذف کنیم و به‌طور قطع تعطیلی و نیمه‌تعطیلی پنجشنبه باقی خواهد ماند، اگر شنبه هم به تعطیلات اضافه شود، سه روز در هفته تعطیل است و در عمل کشور از فعالیت برای مسائل مختلف اقتصادی خارج می‌شود.

رأی آری مجلس به تعطیلی شنبه

در نهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان روز بیست‌وششم اردیبهشت سال جاری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تعطیلی روزهای جمعه و شنبه رأی دادند. پس از آن بود که محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران، طی نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای‌اسلامی، از اقدام‌کنندگان در تصویب پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس در بررسی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری تقدیر کرد و آن را برگ زرینی در کارنامه تعامل بخش‌خصوصی و مجلس خواند که ثمرات آن در اقتصاد و به‌ویژه تجارت خارجی کشور نمایان خواهد شد.

در این نامه آمده است: «اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در ماه‌های اخیر طی نامه‌نگاری‌های متعدد با مجلس و دولت محترم و نهادهای اثرگذار در رابطه با تدوین و تصویب این لایحه اصلاحی، اعلام روشن و صریح مواضع خود در قالب بیانیه و حتی استفتا از آیات عظام و مراجع تقلید، تلاش جمعی خود را بر آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به تصمیم‌گیران و آحاد جامعه در باب مزایای انتخاب شنبه به‌جای پنجشنبه به‌کار بست.» در حالی تبدیل مصوبه تعطیلی شنبه به قانون نیازمند تایید شورای نگهبان است که بسیاری از ائمه جمعه نسبت به آن اعتراض و انتقاد کرده‌اند.

در همین رابطه حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به همراه شماری دیگر از ائمه جمعه که زیرمجموعه او محسوب می‌شوند، در خطبه نماز جمعه،  هجدهم اردیبهشت، به تصویب تعطیلی کارمندهای دستگاه‌های دولتی در روز شنبه اعتراض کردند و خواستار مداخله شورای نگهبان شدند.

همچنین آیت‌الله جعفر سبحانی، مرجع تقلید شیعیان در اطلاعیه‌ای مخالفت خود را مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی مبنی بر تعطیلی روز شنبه اعلام و عنوان کرد: در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل‌کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود؟ دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری می‌کنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟

تعطیلی شنبه‌ها منع شرعی ندارد

محسن پیرهادی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفته است که به‌رغم مانور و اتهام‌تراشی برخی منتقدان و مخالفان، پس از بررسی‌های دقیقی که صورت گرفت عیان شد، تغییر تعطیلی از «از پنجشنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» منع شرعی و قانونی ندارد و تصمیم حاکمیتی محسوب می‌شود که نیاز به عزم و رویکرد اصلاح بر اساس منافع و مصالح کشور دارد.

او گفته است: همچنین در استفتای شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری و استفتای کتبی از دفتر حضرت امام (ره) نیز در پاسخ به این سوال حرمت و اشکالی برای تعطیلی شنبه نفرمودند.

کد خبر 754840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.