رونمایی از آثار تاریخی زرین و سیمین زیویه در موزه باستان‌شناسی سنندج

به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و آغار هفته میراث‌فرهنگی، در مراسمی با حضور علی دارابی، قائم‌مقام‌وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، از شش اثر تاریخی زرین و سیمین کردستان به صورت برخط در موزه سنندج رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، در مراسم رونمایی از آثار تاریخی زرین و سیمین زیویه کردستان که امروز _شنبه بیست‌ونهم اردیبهشت_ در موزه سنندج برگزار شد، جمعی از سفرا و مسئولان نمایندگی‌های خارجی، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، معاون توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه، تعدادی از استانداران، مدیرانی از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پیشکسوتان حوزه موزه‌داری و میراث‌فرهنگی و مدیرانی از ۳۱ استان کشور به (صورت برخط) حضور داشتند و نمایشگاه آثار کمتر دیده شده در ۱۱ استان کشور به صورت مجازی رونمایی شد.

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان در این مراسم، نمایش این آثار را روایتی از گذشته پر فراز و نشیب کشور عنوان کرد و گفت: استان کردستان یکی از کهن‌ترین زیستگاه‌های کشور و اصیل‌ترین اقوام ایرانی را در خود جای داده است.

وی افزود: امروز با افتتاح این نمایشگاه شش قطعه شامل یک عدد دستبند طلا و پنج قطعه نقره‌ای شامل بازوبند، کمربند، دو سر ظرف و یک کوزه مربوط به محوطه باستانی زیویه که قدمت آن به هزاره پیش از میلاد برمی‌گردد، به نمایش گذاشته شده است.

استاندار کردستان، میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را رکن اصلی پیشرفت و توسعه استان دانست و ابراز امیدواری کرد: با رونمایی از این آثار تاریخی، این زنجیره کامل شود و بیش از گذشته از این ظرفیت بهره‌مند شویم.

به گزارش ایمنا، قلعه زیویه یا دژ زیویه ارگ حکومتی زمان مادها و سکاها است که در کردستان و در محوطه‌ای تاریخی به همین نام قرار دارد و یکی از شاهکارهای معماری بشریت پیش از میلاد است. این محوطه بر رأس کوهی در ۴۲ کیلومتری شرق شهر سقز واقع است و سابقه پویایی و فعالیت در این دژ حداقل به حدود ۳۵۰۰ سال قبل یعنی هزاره اول قبل از میلاد بر می‌گردد.

کد خبر 754670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Shahin BR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    4 4
    تپه زیویه مربوط به تاریخ مانانها در آذربایجان است
    • ماد IR ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      0 0
      این اطلاعات را از کدام منبع و تاریخ در آوردی معرفی کن یا اینکه از خودت در آوردی