سد «قیزقلعه‌سی» بزرگ‌ترین طرح آبی مرزی شمال غرب کشور + جزئیات

سد «قیزقلعه‌سی» بزرگ‌ترین طرح آبی مرزی شمال غرب کشور فردا با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح خواهد شد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان شرقی، سد «قیزقلعه‌سی» بزرگ‌ترین طرح آبی مرزی شمال غرب کشور فردا _یکشنبه سی‌ام اردیبهشت_ در شهر مرزی خداآفرین با حضور رؤسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان افتتاح خواهد شد. سد «قیزقلعه‌سی» به عنوان بزرگ‌ترین طرح آبی مرزی شمال غرب کشور به دست مهندسان ایرانی بازطراحی و ساخته شده و آماده بهره‌برداری مشترک با جمهوری آذربایجان است.

این سد تنظیمی انحرافی با حجم تنظیمی ۲ میلیارد متر مکعب در سال ساخته شده و ظرفیت آبیاری اراضی کشاورزی به وسعت ۷۴ هزار هکتار در دو استان آذربایجان شرقی و اردبیل و طرف جمهوری آذربایجان را دارد.

سد «قیزقلعه سی» بزرگ‌ترین طرح آبی مرزی شمال غرب کشور + جزئیات

سد «قیزقلعه‌سی» از نوع خاکی با هسته رسی با بدنه‌ای به حجم ۱.۵ میلیون متر مکعب است و طول تاج آن ۸۵۰ متر و ارتفاع آن ۳۷ متر است، در دو طرف سد ساخت دو نیروگاه ۴۰ مگاواتی با ظرفیت تولید ۲۷۰ مگاوات ساعت انرژی قابل استحصال سالانه طراحی شده است که در مرحله خرید و نصب تجهیزات قرار دارد.

سرمایه‌گذاری و اجرای آن تجربه‌ای کم نظیر در حوزه دیپلماسی آب بوده و اتحاد و همدلی دو کشور به ویژه در صیانت از پل‌های تاریخی واقع شده در محل طرح و نمود توسعه تعاملات فرهنگی و همبستگی روزافزون کشورهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است و تجربیات حاصل، راهگشای طرح‌ها و تعاملات آبی آینده با کشورهای همجوار خواهد بود.

کد خبر 754633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.