افزایش سفر در شهر فرانسوی با رایگان شدن حمل‌ونقل عمومی

حمل‌ونقل عمومی رایگان در شهر مون‌پلیه با افزایش ۲۰ درصدی سفر با اتوبوس و تراموا در این شهر همراه بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مون‌پلیه، بزرگ‌ترین کلان‌شهر فرانسه، در بیست‌ویکم دسامبر ۲۰۲۳ حمل‌ونقل عمومی را برای همه ساکنان ۳۱ منطقه شهری خود رایگان کرد. ساکنان محلی از طریق این طرح که هدف آن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش آلودگی و بهبود دسترسی است، یک مجوز حمل‌ونقل رایگان برای استفاده در سراسر شبکه اتوبوس و تراموا در شهر دریافت می‌کنند.

حمل‌ونقل عمومی رایگان در مون‌پلیه

مون‌پلیه از سال ۲۰۲۰ طرح حمل‌ونقل رایگان در تعطیلات آخر هفته را ارائه کرد، در سال ۲۰۲۱ این طرح را به روزهای هفته برای افراد زیر ۱۸ و بالای ۶۵ سال تعمیم داد و در مراحل اولیه آن شاهد افزایش استفاده از حمل‌ونقل عمومی با افزایش دو برابری تعداد افراد زیر ۱۸ سال از این خدمات بود.

گسترش این طرح برای پوشش حمل‌ونقل عمومی رایگان برای همه ساکنان، بخشی از تلاش برای جنبش کربن‌صفر بود که شامل سرمایه‌گذاری در خطوط دوچرخه‌سواری و مناطق کم انتشار نیز می‌شود.

افزایش سفر در شهر فرانسوی با رایگان شدن حمل‌ونقل عمومی

ارقام جدید نشان می‌دهد که این طرح آزمایشی در چند ماه اول بسیار موفقیت‌آمیز بوده و افزایش ۲۰ درصدی داشته است. به‌طور دقیق‌تر، تعداد افرادی که در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ از حمل‌ونقل عمومی استفاده کرده‌اند، نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ شاهد افزایشی ۲۳.۷ درصدی بوده است. علاوه بر این، افزایش خاصی در تعداد سفرها در ساعات غیر اوج ترافیک سنتی مشاهده شده است که این امر نشان می‌دهد مردم در حال تنوع بخشیدن به عادات سفر خود با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی برای اوقات فراغت و معاشرت هستند.

مون‌پلیه خاطرنشان کرد که نمی‌تواند تا دسامبر ۲۰۲۴ ارقام قطعی ارائه دهد، زیرا برای نتیجه‌گیری قطعی لازم است حداقل یکسال از اجرایی شدن طرح بگذرد. این شهر پیش از این از روش‌های مبتنی بر اعتبارسنجی گذرنامه‌های اجباری یا درصد تخمینی استفاده برای تخمین تعداد سفرهای انجام‌گرفته با وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کرد، اما در نوامبر سال گذشته دستگاه‌های شمارش در ترامواها و اتوبوس‌های سراسر شهر نصب شد تا بررسی دقیق‌تری در مورد تعداد افرادی انجام شود که از این وسایل‌نقلیه استفاده می‌کنند.

مون‌پلیه همچنین از بهبود خدمات قابل ارائه در خطوط خاص وسایل‌نقلیه شهر در زمان‌های خاص خبر داد تا برای رفع نیازهای مسافران مورد استفاده قرار گیرد.

افزایش سفر در شهر فرانسوی با رایگان شدن حمل‌ونقل عمومی

افزایش دوچرخه‌سواری و به‌اشتراک‌گذاری خودرو در مون‌پلیه

سرمایه‌گذاری مون‌پلیه روی خطوط دوچرخه‌سواری نیز نتیجه داده و میانگین روزانه تعداد دوچرخه‌سواران در این کلان‌شهر ۱۶.۲ درصد و در مرکز آن ۱۷.۲ درصد افزایش داشته است. مون‌پلیه با ساخت ۲۳۵ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری و ارائه طرح‌هایی برای کمک به مردم برای خرید دوچرخه‌های برقی، ۱۵۰ میلیون یورو در زمینه تردد فعال سرمایه‌گذاری کرده است.

کارپولینگ نیز طرح دیگری بود که توسط مسئولان این کلان‌شهر پشتیبانی شد که به‌عنوان یک شبکه مسافرتی جامعه‌محور، با افزایش تعداد افرادی که در آن همراه شد که سفرهای مشترک دارند. این شهر با ۳۱ هزار و ۶۵۲ سفر در فوریه سال جاری، بالاترین ارقام را در فرانسه برای سفرهای خودرویی به خارج از پاریس داشت.

۳۶ هزار کاربر طی سه سال در این طرح ثبت نام کرده‌اند، در حالی که این تعداد در ابتدای سال ۲۰۲۲ تنها پنج‌هزار نفر بود کاربر با ۷۱۰ هزار سفر (حدود ۱۷ میلیون کیلومتر) بود.

افزایش سفر در شهر فرانسوی با رایگان شدن حمل‌ونقل عمومی

تأمین بودجه حمل‌ونقل عمومی رایگان در مون‌پلیه

مون‌پلیه بودجه حمل‌ونقل عمومی رایگان خود را از محل مالیات‌هایی مانند پرداخت حمل‌ونقل از شرکت‌هایی با بیش از ۱۱ کارمند، تلاش‌های صرفه‌جویی در پول مانند خلاص شدن از دستگاه‌های غیرضروری بلیت و درآمد فروش از بلیط‌های خریداری‌شده توسط افرادی تأمین می‌کند که در آن زندگی نمی‌کنند. از زمانی که طرح حمل‌ونقل رایگان معرفی شد، حدود ۵۰۰ هزار یورو درآمد حاصل از فروش این بلیت‌ها بوده است.

مقامات اعلام کردند که رایگان بودن حمل‌ونقل به این معنی نیست که هیچ‌کس پولی نمی‌پردازد و این شبکه به‌طور عمده توسط مالیات‌دهندگان بالاتر تأمین مالی می‌شود.

افزایش سفر در شهر فرانسوی با رایگان شدن حمل‌ونقل عمومی

کد خبر 754361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.