گره کور احداث پارک بانوان شهر فارسان کجاست؟

احداث پارک بانوان در شهر فارسان یکی از مطالبات مردم این شهر است که ۲۰ سال از آن می‌گذرد و با آن که در سفر رئیس‌جمهور اعتباری برای آن در نظر گرفته شده است اما هنوز این طرح اندر خم یک کوچه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، زنان نیمی از جمعیت کشورمان را تشکیل می‌دهند و ایجاد فضاهایی که آنها بتوانند با راحتی و آسایش در آنجا به ورزش‌ها و فعالیت‌های مفرح بپردازند، از جمله مسائلی است که باید مورد توجه مدیران شهری قرار بگیرد.

در دهه ۷۰ بود که ایده راه‌اندازی پارک‌های ویژه زنان به تبعیت از برخی کشورهای مسلمان به ذهن مدیرانی ایرانی راه پیدا کرد، طرح اولیه این بود که پارک‌هایی در شهرها احداث شود که در آن زنان راحت باشند و دیوارهایش را پرده‌های بلند رنگی بپوشاند.

فضای پارک‌های بانوان به علت زنانه بودن، محیطی بدون پوشش و آزاد را برای بانوان فراهم می‌کند و این امر می‌تواند احساس نشاط را در آن‌ها افزایش بدهد و روحیّه آن‌ها را تقویت سازد، از طرفی بر اساس نظرسنجی‌ها بیشتر استفاده کنندگان از پارک‌های بانوان زنان خانه‌دار هستند که ارائه خدمات فرهنگی‌، آموزشی، هنری در این مکان‌ها می‌تواند سهم به‌سزایی در غنی کردن اوقات فراغت آنها داشته باشد.

شهر فارسان با جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر یکی از شهرهای بزرگ چهارمحال‌وبختیاری محسوب می‌شود که احداث پارک بانوان در آن، به یکی از مطالبات شهروندان این شهر به ویژه بانوان در دو دهه اخیر تبدیل شده است و این مطالبه و درخواست تا جایی پیش رفته است که در دو سفر رئیس‌جمهور به استان اعتباراتی نیز به منظور احداث پارک مختص بانوان در شهر فارسان و دو بخش باباحیدر و جونقان اختصاص داده شده است.

گره کور احداث پارک بانوان شهر فارسان کجاست؟


احداث پارک بانوان، مطالبه بیست ساله مردم فارسان

مهری امینی رئیس شورای اسلامی شهرستان فارسان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مطالبه بیست ساله مردم این شهر جهت احداث پارک بانوان اظهار می‌کند: طبق مصوبه سفر رئیس‌جمهور باید در مرکز شهرستان فارسان، جونقان و بابا حیدر سه پارک بانوان احداث شود، اما متأسفانه هنوز مدیریت شهری زمینی برای این موضوع در نظر نگرفته است.

وی می‌افزاید: با توجه به موضوع عفاف و حجاب و نیاز بانوان شهر فارسان به فضای ایمن و مناسب جهت ایجاد فضای فرهنگی ورزشی و همچنین احداث بازارچه بانوان جهت عرضه محصولات تولیدی بانوان توانمند شهر، نیاز به احداث پارک بانوان بیش از پیش ضروری است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان فارسان با اشاره بر این‌که مدیریت شهری فارسان هیچ‌گونه اقدامی در جهت احداث پارک بانوان انجام نداده است، تصریح کرد: اگر زمینی توسط شورا و شهردار در نظر گرفته نشود، امکان تخصیص بودجه وجود ندارد.

گره کور احداث پارک بانوان شهر فارسان کجاست؟


تخصیص اعتبار در گرو تعیین مکان

سیدهادی صالحی فرماندار شهرستان فارسان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان این‌که شهرداری‌ها موظف هستند در طرح تفصیلی برای پارک بانوان مکانی را مشخص کنند، اظهار می‌کند: شهرداری فارسان باید نقطه جغرافیایی پارک بانوان را مشخص و به فرمانداری اعلام کند تا مراحل بعدی صورت بگیرد.

وی با این‌که در مصوبات مقدماتی سفر رئیس‌جمهور برای سه نقطه یعنی فارسان، باباحیدر و جونقان پارک بانوان در نظر گرفته شده است، می‌افزاید: اما مصوبه مربوط به پارک‌های بانوان شهرستان فارسان تاکنون به‌صورت قطعی اعلام نشده است.

فرماندار فارسان می‌گوید: مکان‌یابی پارک بانوان در شهر جونقان مشخص شده است، اما در شهر باباحیدر با توجه به توپوگرافی شهر هنوز نقطه‌ای مشخص نشده است.

صالحی ادامه می‌دهد: تعیین مکان برای پارک بانوان در شهر فارسان یک سری پیشرفت‌ها داشت اما اختلاف نظرها موجب توقف این طرح شد.

وی تصریح می‌کند: در صورت نبود مکان‌یابی برای پارک بانوان در دو شهر فارسان و باباحیدر در زمان مشخص، تخصیص بودجه‌ای صورت نخواهد گرفت و شهرهایی در اولویت قرار خواهند گرفت که مکان مشخصی را در نظر گرفته باشند.

فرماندار فارسان تاکید می‌کند: نگاه فرمانداری این است که این پارک باید در مرکز شهرستان ایجاد شود و به محض تعیین مکان، فرمانداری از همه ظرفیت شهرستان برای ایجاد این پارک استفاده خواهد کرد.

گره کور احداث پارک بانوان شهر فارسان کجاست؟


فاز اول پارک بانوان شهر فارسان نیازمند ۵ میلیارد تومان است

مهدی امیریان شهردار فارسان نیز با بیان اینکه پارک بانوان یک فضا با ویژگی‌های خاص خودش را می‌خواهد، اظهار می‌کند: چند نقطه مدنظر شهرداری است و حتی یکی از این مکان‌ها در مالکیت شهرداری است و نیاز به تملک هم ندارد.

وی با بیان اینکه این مکان اکثر ویژگی‌ها برای احداث پارک بانوان را داراست و حتی مقداری از زیر ساخت‌های آن نیز آماده شده است، ادامه می‌دهد: شهرداری اهتمام لازم برای ایجاد این پارک با توجه به ضرورت‌های موجود را دارد، اما تاکنون هیچ ابلاغی در خصوص تخصیص بودجه این پارک صورت نگرفته است، برای انجام فاز اول پارک بانوان شهر فارسان حداقل پنج میلیارد تومان نیاز است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ایجاد یک فضای زنانه و مختص بانوان برای انجام فعالیت‌های اجتماعی، ورزشی و فرهنگی در شهر فارسان بیش از هر چیز نیازمند اهتمام شهرداری فارسان است و مدیران شهری این شهر باید با فراهم کردن زیرساخت‌ها امکان اختصاص بودجه برای احداث پارک را فراهم آورند تا دیگر دستگاه‌ها و نهادی این شهر هم برای اجرای این طرح به کمک بیایند تا مطالبه بیست ساله شهروندان فارسانی تحقق پیدا کند.

کد خبر 754015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.