توسعه هر کشور در گرو توجه به جمعیت و محیط زیست است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: جمعیت و مؤلفه‌های آن و محیط‌ زیست و خدمات اکوسیستمی سبب توسعه هر کشور خواهد شد؛ بنابراین بررسی، شناسایی و تحلیل روند موجود و آینده این دو مولفه، ضرورت استمرار توسعه پایدار و متوازن هر کشور خواهد بود.

یوسف یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی با بیان اینکه جمعیت جوان اساس توسعه و آبادانی هر جامعه است و باید از آن صیانت شود، اظهار کرد: آمار و ارقام حاکی از آن است که کشور، شتاب تندی را در کاهش موالید و شاخص‌های منفی رشد جمعیتی طی دهه‌های گذشته داشته است و این مسئله تبعات منفی و عواقب ناگواری به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: در راستای اجرای مؤثر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، نیازمند اقدامات جهادی و تلاش همگانی در قرارگاه جوانی جمعیت در استان هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه با اجرای سیاست‌های کلی جوانی جمعیت می‌توانیم به ارتقا، پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت برسیم، خاطرنشان کرد: بدون شک حضور مسئولانه همه دستگاه‌ها و درک صحیح از شرایط موجود و آینده ایجاب می‌کند حمایت و اجرای دقیق قانون جوانی جمعیت در رأس امور و اولویت قرار گیرد.

یوسفی هفته ملی جمعیت را فرصتی مناسب برای اجرا کردن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دانست و اضافه کرد: رشد و توسعه هر کشور در گرو دو عامل اصلی است که بدون توجه به این دو عامل رشد واقعی و پایدار اتفاق نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: عامل نخست جمعیت و مؤلفه‌های آن و عامل دوم محیط زیست و خدمات اکوسیستمی آن است؛ بنابراین بررسی، شناسایی و تحلیل روند موجود و آینده این دو مؤلفه، ضرورت استمرار توسعه پایدار و متوازن هر کشور خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکید کرد: برای اینکه جامعه را به سمت پویایی و بالندگی سوق دهیم، باید مسئله قانون جوانی جمعیت را یک مسئله جدی و اساسی بدانیم، لازم است تلاش کنیم تا با آموزش‌های لازم و فرهنگ‌سازی در این راستا جوانان را به سمت ازدواج و فرزندآوری سوق دهیم.

یوسفی اضافه کرد: این مسئله نیازمند توجه اساسی در تسهیل روند ازدواج جوانان است و باید آموزش‌های لازم در خصوص افزایش فرزندآوری برای داشتن جامعه جوان، سالم و پویا و بالندگی مدنظر داشته باشیم.

وی با اشاره به برآوردهای بین‌المللی تاکید کرد: ایران در روند پیری جمعیت با شتابی روزافزون روبه‌رو است، به نحوی که در سال ۲۰۲۲ نسبت افراد بالای ۶۰ سال در کشور از ۱۰ درصد کل جمعیت فراتر رفته است و این امر منجر به بالا رفتن نسبت سرباری، کاهش نیروی کار و افت سطح رفاهی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: اداره کل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی از تمام ظرفیت‌های خود برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استفاده خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: تجلیل از همکارانی که به تازگی ازدواج کرده‌اند یا صاحب فرزند شده‌اند با اهدای پاداش مالی و لوح تقدیر، اعطای امتیازات اداری و استخدامی به نیروهای تازه استخدام شده و دورکاری برای مادران دارای فرزند زیر دو سال از جمله اقدامات این اداره کل برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

یوسفی افزود: تأمین و تجهیز مهدکودک در ساختمان اداره کل، افزایش مدت مرخصی زایمان به کارکنان مشمول و برگزاری مراسم در روز ملی جمعیت با حضور خانواده‌های کارکنان از جمله اقدامات در راستای تشویق فرزندآوری است.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب نسبت به خطرات و آسیب‌های جبران‌ناپذیر سالمندی در کشور گفت: لازم است هفته ملی جمعیت را فرصتی برای بازنگری و اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌ها به‌منظور تحقق اهداف پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت در کشور بدانیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: همه تلاش‌ها باید در راستای ترویج ازدواج، فرزندآوری، تسهیل و رفع موانع تشکیل خانواده، فرهنگ‌سازی، اشتغال‌زایی، پیشگیری از سقط جنین و ارائه تسهیلات درمان ناباروری باشد.

کد خبر 753046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.