گرمای بی‌سابقه مدارس آسیا را تعطیل کرد

جنوب و جنوب شرقی آسیا در حال تجربه گرمای بی‌سابقه هوا هستند، تا آنجا که با اعلام شرایط اضطراری سلامتی، به تعطیلی مدارس پرداختند و از کودکان و افراد مسن خواستند که در خانه بمانند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آسیا سریع‌تر از میانگین جهانی در حال گرم شدن است. پدیده آب‌وهوایی ال‌نینو نیز به تشدید این شرایط کمک کرده است و در این بین گرم شدن اقیانوس آرام نیز آب‌وهوای این مناطق را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این وضعیت زمانی که الگوی ال‌نینو به لانینا تغییر کند، در نزدیکی اقیانوس هند بدتر می‌شود. کارشناسان شرایط رکوردشکنی جاری را به دلیل ترکیبی از گرمایش جهانی و این چرخه‌های آب‌وهوایی طبیعی می‌دانند.

هوا هر روز در سراسر جهان در حال گرم‌تر شدن است و رطوبت بالا امکان خنک ماندن را کاهش می‌دهد. موج گرما در جنوب و جنوب شرق آسیا با تعطیلی مدارس برای میلیون‌ها کودک و اعلام هشدارهای سلامتی همراه بوده است، با این حال رکوردهای دما تنها مسئله جاری در این مناطق نیست و وجود رطوبت بالا در هوا موجب شده است خنک نگه‌داشتن محیط برای افراد بسیار سخت‌تر باشد. این شرایط خطرناک احتمال خستگی جسمی و گرمازدگی را افزایش می‌دهد و حتی می‌تواند کشنده باشد، تا آنجا که موج گرمای شدید در حال حاضر عامل مرگ حدود ۳۲ نفر در سراسر منطقه بوده است.

گرمای بی‌سابقه مدارس آسیا را تعطیل کرد

رکورد گرما در جنوب آسیا

آسیا به‌گونه‌ای در حال تجربه هزاران رکورد گرمایی است که می‌توان آن را شدیدترین رویداد در تاریخ آب‌وهوای جهان دانست. این موج گرمای استثنایی تعطیلی مدارس و هشدارهای سلامتی را به همراه دارد.

دمای هوا در بخش‌هایی از تایلند به ۴۴ درجه سانتی‌گراد افزایش داشته و در پایتخت آن، بانکوک، به ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسیده است. شاخص گرما که میزان گرمای واقعی هوا را به دلیل رطوبت اندازه‌گیری می‌کند، احتمال افزایش این دما را به سطوح خطرناک ۵۲ درجه سانتی‌گراد اعلام کرده است. این رویدادهای جدید، رکوردهای ثبت‌شده در سال ۱۹۵۸ را شکسته است. منطقه لامپانگ تاکنون بالاترین دما را در سال جاری را با حدود ۴۴.۲ درجه سانتی‌گراد تجربه کرده است که کمتر از رکورد تایلند با ۴۴.۶ درجه سانتی‌گراد در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۳ است. از سوی دیگر انتظار می‌رود تابستان امسال به‌طور متوسط یک تا دو درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از سال گذشته باشد.

گرمای بی‌سابقه مدارس آسیا را تعطیل کرد

در فیلیپین نیز به میلیون‌ها دانش‌آموز گفته شده است در خانه بمانند، زیرا کلاس‌ها به دلیل گرمای خطرناک به‌مدت دو روز لغو شده است. وزارت آموزش و پرورش این کشور به بیش از ۴۷ هزار مدرسه ابلاغ کرده است که کلاس‌های درس را به‌صورت آنلاین از خانه برگزار کنند. به مردم به‌ویژه کودکان و سالمندان توصیه شده است از فعالیت‌های خارج از منزل خودداری کنند و بدن خود را هیدراته نگه دارند. بر اساس گزارش سازمان هواشناسی کشور، شاخص گرما در این کشور به حدود ۴۵ درجه سانتی‌گراد رسیده که در محدوده خطرناک قرار دارد و می‌تواند موجب گرمازدگی شود.

مقامات بنگلادش نیز طی دو هفته گذشته دو بار مجبور به تعطیلی مدارس شده‌اند، زیرا دمای هوا به ۴۳ درجه سانتی‌گراد رسیده است. پیش‌بینی شده است بعضی از مناطق هند نیز که در سراسر آوریل با بیش از ۴۵ درجه سانتی‌گراد دمایی سوزان را تجربه کرد، گرم‌تر و سوزان‌تر خواهد شد و برای آن‌ها هشدار قرمز صادر شده است.

گرمای بی‌سابقه مدارس آسیا را تعطیل کرد

عواقب فاجعه‌بار گرمای شدید

موج گرمای شدید در کامبوج با دمای ۴۳ درجه سانتی‌گراد ممکن است در انفجار مهماتی که در آخر هفته گذشته منجر به کشته شدن ۲۰ سرباز در یک پایگاه ارتش شد، نقش داشته باشد. وزارت دفاع این کشور دلیل انفجار را مشکلات فنی به دلیل قدیمی بودن سلاح‌ها و هوای گرم اعلان کرد.

صدها هزار ماهی نیز در مخازن پرورش ماهی استان دونگ‌نای ویتنام تلف شدند، زیرا سطح آب برای این حیوانات بسیار کم بود و پس از چندین هفته بدون بارندگی زنده نماندند. مقامات خشکسالی، موج گرما و مدیریت ضعیف مخازن را عامل مرگ‌ومیر دسته‌جمعی ماهی‌ها معرفی کردند.

دمای بالا بر منابع برق نیز فشار وارد می‌کند. امواج گرما به افزایش تقاضا برای گزینه‌های خنک‌کننده همچون تهویه مطبوع منجر شده و این افزایش تقاضا برای انرژی شبکه‌های برق را با مشکل مواجه کرده است. تایلند هفته گذشته به دلیل افزایش دما شاهد افزایش مصرف برق به رکوردهای قدیمی‌تر بود. در ویتنام و فیلیپین نیز افزایش تقاضا موجب بارگیری بیش از حد شبکه‌های برق شده است.

گرمای بی‌سابقه مدارس آسیا را تعطیل کرد

کد خبر 751360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.