۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۷
سد آیت‌الله صالحی مازندران سر ریز شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران از سر ریز شدن سد آیت‌الله صالحی مازندرانی پس از بارندگی‌های اخیر و با گذشت دو سال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، حیدر داوودیان، عصر امروز _شنبه بیست‌ونهم اردیبهشت- در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طی روزهای گذشته و بارش‌های تداومی سه روزه در استان باعث افزایش ذخیره آب در سدهای این استان شد، اظهار کرد: تأثیرگذاری این بارش‌ها سرریزی سد آیت‌الله صالحی مازندرانی را به دنبال داشت.

وی با اشاره به اینکه بارش‌های سه روز اخیر در بالادست میزان آب سد آیت‌الله صالحی مازندرانی را به ۳۰.۶ میلیمتر رساند، افزود: بر اثر تداوم این بارش‌های دبی رودخانه بابلرود به ۸۵ متر مکعب در ثانیه رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران آخرین سرریز شدن سد آیت‌الله صالحی مازندرانی را فروردین ۱۴۰۱ عنوان کرد و گفت: این سد پس از افزایش حجم آورد بابلرود و بالا آمدن تراز آب امروز صبح سرریز کرد.

داوودیان ضمن هشدار به افزایش خروجی از سد به دلیل سرریز آب نسبت به سیلابی شدن جریان آب بابلرود در پایین‌دست سد یادآور شد: در حال حاضر دِبی خروجی سد ۱۵ متر مکعب است به همین دلیل به ساکنان مناطق پایین‌دست توصیه می‌شود با توجه به افزایش آب رودخانه نکات ایمنی و هشدارهای مربوط به حضور و تردد در حاشیه رودخانه‌های سیلابی را مد نظر قرار دهند.

به گزارش ایمنا، سد آیت‌الله صالحی مازندرانی که با نام سد البرز نیز شناخته می‌شود در دهستان لفور از توابع شهرستان سوادکوه شمالی روی رودخانه بابلرود ساخته شده است.

حجم هشت مخزن این سد با ارتفاع دیواره ۷۸ متر و طول تاج ۸۳۷ متر حدود ۱۴۲ میلیون متر مکعب است که توان تنظیم ۱۹۲ میلیون متر مکعب آب را دارد و ۵۴ هزار هکتار از کشتزارهای مازندران در منطقه حد فاصل رودخانه‌های بابلرود تا سیاهرود زیر پوشش این سد قرار دارند.

کد خبر 754758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.