بیش از نیمی از اراضی کشاورزی استان کرمان سنددار شد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به صدور اسناد مالکیت ۲۵۵ هزار هکتار از اراضی با کاربری زراعی، از هویت‌بخشی به بیش از نیمی از اراضی کشاورزی استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط‌عمومی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان، سیدمهدی هاشمی امروز _شنبه بیست‌ونهم اردیبهشت_ با حضور در برنامه زنده رادیویی میکروفون صبح، اظهار کرد: در راستای تحقق شعار سال، حدنگاری اراضی کشاورزی که نقش ویژه‌ای در رشد تولیدات کشاورزی و ارتقای امنیت غذایی ایفا می‌کند، در دستور کار جدی قرار گرفته است.

وی افزود: در پرتو تلاش شبانه‌روزی کارکنان ثبت استان، از مجموع ۵۰۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی واقع در محدوده مستثنیات قانونی، برای ۲۵۵ هزار هکتار سند مالکیت تک‌برگ صادر شده است که بیانگر تحقق ۵۱ درصدی حدنگاری زراعی استان کرمان است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به تصویب نهایی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول گفت: در این قانون، یک سال پس از راه‌اندازی سامانه ساماندهی اسناد عادی، هرگونه نقل و انتقال اموال غیرمنقول شامل عین و منفعت بیش از دو سال، باید به ثبت برسد.

وی ادامه داد: اشخاص دو سال فرصت خواهند داشت مستندات یا ادعاهای خود را نسبت به اموال غیر منقول در سامانه مزبور بارگذاری کنند، در غیر این صورت اسناد عادی تنظیمی در مقابل اشخاص ثالث دارنده سند رسمی، غیرقابل استناد است.

هاشمی اضافه کرد: این قانون، موانع حدنگاری را مرتفع کرده است و علاوه بر الزام مالکان اراضی و املاک به اخذ سند مالکیت، با خارج کردن صدور اسناد مالکیت اولیه از شمول حدنصاب‌های موضوع ماده ۲ قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی، امکان صدور اسناد مالکیت برای همه اراضی کشاورزی با هر میزان مساحت را فراهم و رعایت حدنصاب را محدود به افراز و تفکیک اسناد کشاورزی کرده است.

وی تصریح کرد: ارائه خدمات به اسناد مالکیت دفترچه‌ای منوط به تعویض به اسناد تک‌برگ است و با توجه به اینکه در استان کرمان قریب به ۱۸۰ هزار جلد سند دفترچه‌ای باقی مانده است، ضرورت دارد دارندگان این اسناد در اسرع وقت جهت تعویض اسناد اقدام کنند تا بتوانند از خدمات بانک‌ها، ادارات دولتی و نهادهای عمومی بهره‌مند شوند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان افزود: با اختصاص اعتبارات، تاکنون برای منازل مسکونی ۲۹۰ روستا و ۴۰ شهر استان کرمان تهیه نقشه صورت گرفته و در بانک اطلاعاتی ادارات ثبت اسناد و املاک موجود است که تبدیل اسناد دفترچه‌ای را سرعت می‌بخشد و در مواردی که نقشه در بانک موجود باشد، این فرایند طی یک روز کاری صورت می‌گیرد.

کد خبر 754645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.