سد «قیزقلعه‌سی» به دست دو رئیس جمهور افتتاح می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: سد «قیزقلعه‌سی» بزرگ‌ترین طرح آبی مرزی شمال غرب کشور فردا یکشنبه _سی‌ام اردیبهشت_ در شهر مرزی خداآفرین با حضور رؤسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان شرقی، یوسف غفارزاده صبح امروز _شنبه بیست‌ونهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران میزان سرمایه‌گذاری در اجرای سد قیزقلعه‌سی را ۵,۰۰۰ میلیارد تومان خواند و اظهار کرد: این سرمایه‌گذاری توسط ایران انجام شده که مراحل پرداخت سهم ۵۰ درصدی طرف مقابل در حال توافق و نهایی شدن است.

وی افزود: سد قیزقلعه سی بر روی رودخانه مرزی ارس و بر اساس شیوه نامه‌های دو کشور ایران و آذربایجان، به‌منظور بهره‌برداری مشترک از آب و انرژی این رودخانه احداث شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: نخستین تجربه ایران در اجرای طرح آبی مشترک مرزی، در ۵۳ سال پیش و با احداث سد ارس روی رودخانه ارس و به‌صورت مشترک با کشور جمهوری آذربایجان بود که به یکی از موفق‌ترین طرح‌های مشترک مرزی تبدیل شد.

غفارزاده گفت: بعد از آن ۲۰۰ کیلومتر جلوتر از سد ارس، سد خداآفرین و ۱۲ کیلومتر پایین‌تر از آن، سد قیزقلعه سی با هدف استفاده از حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه مرزی ارس و استفاده بهینه از آب و انرژی ارس احداث شد.

وی ادامه داد: طراحی نخستین سد قیزقلعه‌سی سال ۱۳۸۵ توسط کشور آذربایجان انجام شد، اما بازنگری، اصلاح و اجرای کامل سد توسط مهندسان ایرانی صورت گرفته که یک طرح بزرگ و پیچیده است و قدرت و توانمندی و دانش بالای ایران در سدسازی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی احداث سد قیزقلعه‌سی را موجب رونق و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب کشور خواند و یادآور شد: این سد با تنظیم دو میلیارد متر مکعب آب سالیانه، بزرگترین و مهم‌ترین طرح آبی مرزی شمال غرب کشور است که علاوه‌بر رونق اقتصادی و کشاورزی، توسعه گردشگری منطقه و تثبیت حقابه جمهوری اسلامی ایران و حقوق آبی کشور از منابع آب مرزی و تأمین آب آشامیدنی شهرها و روستاها از این منبع است.

غفارزاده با اشاره به مشخصات فنی این طرح افزود: سد قیز قلعه‌سی، از نوع خاکی با هسته رسی است، طول تاج سد ۸۵۰ متر و ارتفاع آن ۳۷ متر است. همچنین دو واحد نیروگاهی ۴۰ مگاواتی با ظرفیت تولید ۲۷۰ گیگاوات ساعت انرژی قابل استحصال سالیانه در دو طرف سد طراحی شده است، همچنین حجم مخزن سد قیزقلعه‌سی ۶۲ میلیون مترمکعب است.

وی با اشاره به فناوری جدید به کار رفته در ساخت سد قیزقلعه‌سی گفت: بتن‌ریزی بیش از ۵۰۰ هزار مترمکعب، ۶ میلیون مترمکعب خاکبرداری و سنگ برداری، بیش از دو میلیون مترمکعب خاک‌ریزی و ۴۲ کیلومتر حفاری تزریق، اجرای دایک و انحراف دو مرحله‌ای مسیر رودخانه به منظور قرارگیری سازه‌های بتنی در بدنه خاکی سد، ویژگی‌های منحصر به فردی به این طرح بخشیده که اجرای آن به‌صورت کامل توسط مهندسان و متخصصان ایرانی و به‌صورت جهادی و شبانه روزی انجام گرفته است.

غفارزاده افزود: احداث این سد از پیچیدگی‌های مختلفی برخوردار است، به‌طوری که نیروگاه‌ها در دل بدنه سد قرار دارد و سازه بتنی و خاکی سد درهم تنیده شده است، همچنین ۳۹ دریچه آبگیر آن تعبیه شده است که کار سرریز و برداشت آب را انجام می‌دهد.

وی گفت: با اجرای این طرح حدود ۷۴ هزار هکتار اراضی دیم و ۱۵ هزار هکتار اراضی بهبود، زیر آب خواهد رفت و این طرح در مرحله اول اشتغال‌زایی ۴۰ هزار نفر و در مرحله دوم اشتغال‌زایی ۳۰ هزار نفر را به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به سایر ویژگی‌های این طرح، میزان تولید انرژی در سد قیز قلعه‌سی را ۲۷۰ گیگاوات در ساعت و تولید انرژی سد خداآفرین را نیز ۵۵۰ گیگاوات ساعت بیان کرد و افزود: طول خط انتقال سد قیزقلعه‌سی ۱۴۴ کیلومتر است که ۵۲ کیلومتر آن در استان آذربایجان شرقی است و ۹۲ کیلومتر در اردبیل قرار دارد و از جمله سه طرح بزرگ خط انتقال در کشور به حساب می‌آید.

غفارزاده گفت: قدرت انتقال آب این خط ۸۰ متر مکعب بر ثانیه است و علاوه‌بر این در کنار این کانال، ایستگاه‌های پمپاژ تعبیه شده که آب را از کانال برداشته است و به زمین‌های کشاورزی می‌رساند.

کد خبر 754602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.