تحکیم وحدت شرقی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه بیست‌ونهم اردیبهشت ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولت احیا» به سفر رئیس‌جمهور به مازندران پرداخت و نوشت: پنجشنبه گذشته، مازندران شانزدهمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور بود؛ سفری که با احصای نیازمندی‌های این استان ترتیب داده شد و بر این اساس، برخی از مهم‌ترین گره‌های توسعه‌ای این استان سرسبز در همین سفر باز شد. مهم‌ترین این گره‌گشایی را می‌توان احیای ۳۹۵ واحد راکد تولیدی و صنعتی استان برشمرد که ۹ هزار و ۵۶۴ فرصت شغلی برای مازندرانی‌ها ایجاد کرد. نقطه اوج این اتفاق، احیای کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران است؛ واحدی استراتژیک که به دلیل سوءمدیریت‌ها با قیمت‌گذاری ۴۸۰ میلیارد تومانی در مسیر واگذاری قرار داشت. اما امروز نه تنها ظرفیت تولید این کارخانه از ۴ هزار و ۷۰۰ تن به ۱۲۰ هزار تن رسید، بلکه ارزش ریالی آن نیز به ۱۱ هزار میلیارد تومان رسید. افتتاح بیمارستان ۳۰۰ تخت‌خوابی قائم‌شهر به عنوان یک طرح نیمه تمام ۱۸ ساله و علاوه بر آن، اضافه شدن ۵۷۴ تخت بیمارستانی در استان و در کنار آن، بهره‌برداری از ۳۵۰ گلخانه روستایی که زمینه ساز افزایش ۱۰ برابری تولید و بهره‌وری روستایی در مازندران می‌شود، از طرح‌هایی است که با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. بر این اساس، با نگاهی به آنچه در سفر مازندران رخ داد، به‌ویژه احیای کارخانه مهم و ملی صنایع چوب و کاغذ، می‌توان سفرهای استانی دولت و رئیس‌جمهور را سفرهای احیا دانست. این احیا البته فقط موقوف به واحدهای تولیدی و صنعتی نیست، بلکه اساساً خود استان مقصد سفر است که در مسیر احیا قرار می‌گیرد؛ فرایندی که در سایر استان‌های کشور نیز دیده می‌شود. از این‌روست که می‌توان دولت سیزدهم را علاوه بر مردمی و انقلابی بودن، «دولت احیا» نیز توصیف کرد.

تحکیم وحدت شرقی

روزنامه کیهان در بخش اخبار ویژه امروز خود با تیتر «فارین پالیسی: ایران خویشتنداری کرد وگرنه حق داشت بمب اتمی بسازد» نوشت: نشریه آمریکایی اذعان کرد به خاطر دشمنی‌های دائمی آمریکا و اسرائیل، ایران توجیه داشت که بمب اتمی تولید کند اما خویشتنداری به خرج داده است.

استفان والت، در فارین پالیسی نوشت: جمهوری اسلامی ایران از زمان انقلاب در سال ۱۹۷۹ که در پی آن شاه سرنگون شد، به مدت ۴۵ سال با ایالات متحده و برخی بازیگران منطقه دچار چالش بوده است. ایالات متحده در جنگ ایران و عراق، از صدام که آغازگر جنگ بود، حمایت کرد و سپس جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، تهران را در «محور شرارت» خود قرار داد. دولت اوباما در نهایت توافق هسته‌ای را با ایران امضا کرد، اما همزمان با اسرائیل برای انجام یک حمله سایبری بزرگ به زیرساخت‌های غنی‌سازی ایران همکاری کرد. در نهایت دونالد ترامپ، مجوز ترور قاسم سلیمانی را صادر کرد و البته کوشید از طریق کمپین «فشار حداکثری» ایران را تضعیف کند.

در مقابل، طی این سال‌ها، ایران از بشار اسد در سوریه حمایت کرد، به روسیه و چین نزدیک‌تر شد و از گروه‌های مقاومت در لبنان، عراق، یمن و غزه حمایت کرده است. همچنان‌که رافائل کوهن اخیراً در فارین پالیسی گفت جنگ سابقا در سایه بین اسرائیل و ایران احتمالاً برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت و به سادگی می‌تواند تشدید شود.

بر اساس آخرین مقاله منتشر شده توسط کنت والتز، ساده‌ترین راه برای ایجاد ثبات در منطقه، دستیابی ایران به یک بازدارنده هسته‌ای است. او استدلال می‌کرد که داشتن زرادخانه هسته‌ای ترس‌های امنیتی ایران را کاهش می‌دهد، به ایران دلایل کمتری برای ایجاد دردسر برای دیگران می‌دهد و رقبای منطقه‌ای‌اش را مجبور می‌کند تا از توسل به زور علیه ایران به‌نحوی که ممکن است ناخواسته به تبادل هسته‌ای منجر شود، خودداری کنند.

تحکیم وحدت شرقی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تمامی ۲۴ گردان حماس فعالند» نوشت: پس از گذشت ۲۲۵ روز از شروع جنگ اسرائیلی‌ها در غزه، ناظران یک به یک روایت‌های رژیم صهیونیستی را درباره حماس زیر سوال می‌برند. در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنان بر ادامه جنگ مصر است، وال‌استریت ژورنال نوشته که ارزیابی مقام‌های اسرائیلی و آمریکا نشان می‌دهد نتانیاهو با هدف خود یعنی دستیابی به پیروزی کامل فاصله بسیار زیادی دارد. امیت هالیوی، نماینده کنست از حزب لیکود پا از این هم فراتر گذاشته و به شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی گفته که همه ۲۴ گردان جنبش حماس سالم مانده و هیچ‌کدام از آن‌ها نابود نشده است.

خلیل الحیه، رئیس دفتر روابط اسلامی و عربی حماس روز پنج‌شنبه به شبکه المنار لبنان گفت که مقاومت قادر خواهد بود که برای مدتی طولانی و ماه‌های متوالی به مقابله با اشغالگران صهیونیست و دفاع از ملت خود ادامه دهد. به گفته الحیه، مقاومت آن بخش از توانمندی‌های آسیب‌دیده خود را بازسازی کرده است و می‌تواند خود را با شرایط مختلف حسب امکانات خود وفق دهد؛ صحبت‌هایی که با شواهد موجود در میدان انطباق دارد و ناظران نیز آن را تأیید می‌کنند. یدیعوت آحارونوت به نقل از مقامات نظامی اسرائیلی نوشته که نبرد در جبالیا بسیار سخت و از هفتم اکتبر بی‌سابقه است. از طرف دیگر، در حالی که اسرائیلی‌ها حملات خود را به رفح به صورت محدود شروع کرده‌اند، حماس طی دو هفته اخیر به شکل برجسته‌ای عملیات خود را در شمال غزه و سایر نقاط آن گسترش داده و شمار سربازان اسرائیلی کشته شده طی این دو هفته به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است.

تحکیم وحدت شرقی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تحکیم وحدت شرقی» نوشت: «چین و روسیه؛ دوستی بزرگی که می‌تواند جهان را متلاطم کند». این جمله طلایی فایننشال تایمز درباره سفر پوتین به چین و دیدار او با شی‌جین‌پنگ، رئیس‌جمهور این کشور بود. این سفر باعث نگرانی بزرگ طرف‌های غربی بویژه آمریکا شده که باور دارند اتحاد این دو کشور در فضای کنونی جهان ضررهای زیادی برای «نظم جهانی» دارد و می‌تواند باعث برهم زدن آن در دهه سوم حکومت پوتین و شیء شود.

رئیس‌جمهور روسیه در نخستین سفر رسمی خود بعد از تحلیف پنجمین دوره ریاست‌جمهوری‌اش وارد پکن شد. واشنگتن سال‌هاست در سند امنیت ملی و سیاست خارجی خود به صراحت عنوان می‌کند «چین و روسیه» بزرگ‌ترین تهدید آن است. نشریه آتلانتیک در گزارشی نوشته است: پوتین به این دلیل مقصد اولش را چین انتخاب کرده، زیرا می‌خواهد این کشور را که مشتری بزرگ نفت روسیه است تثبیت کند و از نظر اقتصادی برای ادامه جنگ در اوکراین خیال خود را راحت کند.

مهم‌ترین دستاورد نزدیکی شیء و پوتین این است که آنها در یک نقطه به اشتراک قطعی رسیده‌اند و آن دشمنی با ایالات متحده است. روسیه امنیت را بزرگ‌ترین چالش خود با آمریکا می‌داند، از طرفی پکن هم کشمکش اقتصادی و جنگ تعرفه‌ها را که از زمان دونالد ترامپ کلید زده شده یک جنگ تمام‌عیار با آمریکا تلقی می‌کند. همچنین چین در تایوان رو در روی آمریکا ایستاده است و شاید هر لحظه شعله جنگ در این جزیره برافروخته شود. واشنگتن هم بارها در اسناد بالادستی اعلام کرده باید توان نظامی خود را معطوف به دریای چین و جنوب شرق آسیا کند تا در صورت لزوم بتواند از متحدانش در مقابل چین دفاع کند. این مشارکت راهبردی بین روسیه و چین اهداف اقتصادی بزرگی هم دارد. چین به دنبال «طرح یک کمربند - یک جاده» است تا از آسیا، تا اروپا و آفریقا اقتصادش را بسط و گسترش دهد و عملاً اگر این اتفاق رخ دهد نیمکره شرقی و جنوبی را از آمریکا جدا خواهد کرد و این یکی از تهدیدهای بزرگ برای واشنگتن در سال‌های آینده خواهد بود.

تحکیم وحدت شرقی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سیلاب اردیبهشتی؛ این بار در مشهد» نوشت: اردیبهشت زیبا و پرباران امسال که اهالی پایتخت و برخی استان‌های مرکزی چشم از آن برنمی دارند، برای دیگر استان‌ها گران تمام شده است. بعد از خوزستان، کرمان و بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان، حالا نوبت به خراسان رضوی رسیده است. تا زمان تنظیم این گزارش سیل در خراسان رضوی هشت قربانی بلعیده و خسارات بسیاری به بار آورده است. دیروز بخشدار احمدآباد مشهد از پیدا شدن هشتمین قربانی این سیل خبر داد؛ «پیکر پیرمرد ۷۰ ساله اهل روستای «سرغایه» که دیروز گرفتار سیلاب شده بود، امروز در حوالی روستای حسن آباد توسط گروه‌های مردمی و با همکاری هلال احمر از میان گل و الی بیرون کشیده شد». او همچنین گفته است که به دلیل آب گرفتگی زیر گذر ریلی، راه ارتباطی روستای سلطان آباد مسدود شده و پریشب به حدود ۳۰۰ نفر از اهالی منطقه در یکی دیگر از روستاها اسکان داده شد. از هفت قربانی دیگر هم پنج نفر در شهرستان مشهد و دو نفر در فریمان بوده‌اند. روز پنجشنبه علاوه بر کشته‌ها اعلام شده بود ۱۲ نفر هم در این سیل مفقود شده‌اند و به گفته مجید دبیریان، عضو شورای شهر مشهد برخی از مفقودی‌ها بچه‌هایی بودند که مدارس شأن تعطیل شده بود، البته مسئولان استانی تأکید دارند که هنوز امکان ارائه آمار دقیقی از مفقودان ممکن نیست و به بررسی‌های بیشتری نیاز است.

تحکیم وحدت شرقی

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «۳ پیام تورم تولید مسکن» را برگزید و نوشت: تورم تولید مسکن در پایتخت طی سال گذشته با دو تغییر معنادار برای بازار ساخت‌وساز همراه شد. گزارش «دنیای‌اقتصاد» از تغییرات قیمت ساخت بر اساس داده‌های رسمی جدید حاکی است، نرخ رشد هزینه ساخت‌وساز از محل قیمت مصالح‌ساختمانی و خدمات مرتبط، از ۴۰ درصد در بهار سال گذشته –تغییرات نقطه‌ای- به ۲۳ درصد در فصل آخر کاهش پیدا کرد. تورم سالانه تولید مسکن نیز نرخ ۳۷ درصد را به ثبت رساند؛ درحالی‌که، این نرخ در ۱۴۰۱، به میزان ۴۰ درصد بود. این تنزل دو علت می‌تواند داشته باشد؛ اما نتیجه‌اش، «افت التهاب قیمت‌ها در بالادست مسکن» است. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» از سطح ۱۴۰۲ تورم ساخت مسکن نشان می‌دهد، این شاخص از قله سال ۹۹ که نرخ رشد نزدیک به ۸۰ درصد را به ثبت رسانده بود، فاصله چشمگیر پیدا کرده است. اولین پیام تورم بالادست مسکن، حرکت غیر هم‌جهت آن با روند صعودی تورم ملک در سال گذشته است. پیش‌تر «دنیای‌اقتصاد» با استناد به «وزن محرک‌های تورم ساز بیرونی» از تأثیر کمتر تورم ساخت گفته بود. پیام‌های بعدی به درون این بازار برمی‌گردد.

تحکیم وحدت شرقی

کد خبر 754445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.