مدیریت شهری اصفهان پیگیر نگهداری از اثر ارزشمند «ریسباف» است

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بهترین راهبرد برای حفظ ریسباف، تبدیل کاربری آن به موزه است که مدیریت شهری اصفهان مجدانه پیگیر نگهداری از این اثر ارزشمند است تا برای آیندگان نیز باقی بماند.

ابوالفضل قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با ابراز خرسندی از اینکه قرار است درهای کارخانه ریسباف همزمان با روز ملی موزه برای مرمت باز شود، اظهار کرد: بنای باقی‌مانده از کارخانه ریسباف در اصل مهد کارخانه‌های ریسندگی بوده و این بنا یک افتخار بزرگ از قدیم‌الایام برای شهر اصفهان است.

وی افزود: در خصوص زمین این کارخانه طرح‌های مختلفی مطرح بوده که مضرترین آن‌ها تبدیل شدن این زمین به مکان مسکونی، اداری یا تجاری بود، زیرا موجب آسیب‌رسانی زمین و بنای آن می‌شد و هیچ کسی هم متولی و پاسخگوی اثرات جبران‌ناپذیر آن نبود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اقدامی که مدیریت شهری اصفهان انجام داد، ابتدا در راستای حفظ و نگهداری این فضای باز و ارزشمند بود که علی‌الخصوص برای آب و هوای اصفهان این نوع فضاهای باز نیاز است و سپس مشابه با این فضا را که در محله باغ زرشک نیز وجود دارد، با تغییر کاربری نگهداری کند؛ همانطور که حدود ۱۵ سال پیش اگر برای حفظ بنای باغ زرشک تدبیری نمی‌شد، هم‌اکنون تبدیل به یک مخروبه شده بود.

قربانی ادامه داد: امروزه یک کاربری ویژه‌ای تحت عنوان موزه داریم که منطبق با استانداردهای نگهداری و عمرانی خود از بناهای تاریخی نگهداری می‌کنند؛ الگویی که در سایر شهرهای جهان مانند لندن و پاریس نیز مشاهده می‌شود که ابنیه باقدمت خود را به موزه تبدیل می‌کنند و به همین وسیله محفوظ مانده‌اند؛ به‌عنوان نمونه‌ای دیگر، «موزه لوور» پاریس قبل از اینکه یک موزه باشد، یک مکان تاریخی با قدمت بسیار بالا است که سالیان زیادی است به عمر خود ادامه می‌دهد.

وی تأکید کرد: بهترین راهبرد برای حفظ این مکان، تبدیل کاربری به موزه است که مدیریت شهری اصفهان مجدانه پیگیر نگهداری از این اثر ارزشمند است تا برای آیندگان نیز باقی بماند؛ در عین حال می‌توان گفت شهر اصفهان فاقد موزه است، درصورتی‌که یک شهر تاریخی نمی‌تواند بدون موزه باشد و این ضرورت مسئله را افزون می‌کند.

کد خبر 754127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.