مناسبات فرهنگی فرصتی برای تقویت همکاری مشترک بین ترکمنستان و ایران است

استاندار گلستان گفت: تقویت تبادلات فرهنگی با کشور همسایه، برادر و خویشاوند جمهوری ترکمنستان به عنوان بستری برای تقویت مناسبات اقتصادی و همکاری‌های دوجانبه بین استان گلستان و این کشور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان و به نقل از روابط عمومی استانداری، علی‌محمد زنگانه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: دیپلماسی فعال با کشورهای منطقه خصوصاً آسیای میانه و بهره‌گیری از مشترکات غنی فرهنگی با کشور ترکمنستان فرصتی برای عملیاتی کردن همکاری‌های مشترک با جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که در این ارتباط تفاهم‌نامه‌های خوبی بین رؤسای جمهور دو کشور منعقد کرده‌اند.

تقویت تعاملات فرهنگی یکی از محورهای تقویت مناسبات بین دو کشور به شمار می‌رود که وجود قرابت فرهنگی، قومی و مذهبی بین استان گلستان و جمهوری ترکمنستان سبب شد تا در سفر اخیر هیئتی متشکل مسئولان و تجاری استان گلستان برای شرکت در جشن استقلال ترکمنستان، توافق ساخت سریال زندگینامه شاعر شهیر مختومقلی فراغی با همکاری دو کشور امضا و تولید شود.

وی ادامه داد: پس از امضای توافق ساخت سریال برای زندگی شاعر «مختومقلی فراغی»، بلافاصله مکاتبه‌ای با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تسریع در اجرای این مهم انجام و گزارش آن برای پیگیری خدمت معاون فرهنگ وزارت ترکمنستان ارائه شد.

استاندار گلستان گفت: بخشی از تولید سریال زندگی شاعر مختومقلی فراغی که در کشور دیگری آغاز شد طبق توافق تولید بخش اعظم این سریال در دستور کار استان گلستان قرار دارد.

زنگانه خاطرنشان کرد: اکنون تیم ساخت سریال پایتخت در استان گلستان حضور دارند که قرار است برای ضبط بخش‌هایی از برنامه‌های خودشان در کشورهای همسایه حاضر شوند، پیشنهاد دادیم ضمن استفاده از این فرصت هماهنگی لازم برای ساخت سریال مختومقلی انجام دهند.

تبادلات فرهنگی با ترکمنستان بسترساز تقویت حوزه اقتصادی اینچه‌برون

استاندار گلستان گفت: تبادلات فرهنگی با کشور همسایه، برادر و خویشاوند جمهوری ترکمنستان به عنوان بستری برای تقویت اقتصادی و صادرات کالا از گمرک اینچه‌برون واقع در استان گلستان است.

زنگانه افزود: توجه به این مهم در دولت سیزدهم و دیدار و نشست‌های رؤسای جمهور دو کشور و پس از آن حضور هیئت‌هایی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از کشورمان و استان در ترکمنستان، رو به گسترش است.

وی ساخت جاده ارتباطی بین اینچه‌برون به «ترکمن باشی» برای توسعه مبادلات تجاری و تعاملات علمی با امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه «نیازف» و منابع طبیعی گرگان از جمله تقویت ارتباطات در سال‌های اخیر برشمرد.

زنگانه با اشاره به اینکه افزایش جابه‌جایی کامیون و صادرات کالا از گمرک اینچه برون طی سال‌های اخیر از جمله برکات تعاملات بین ۲ کشور است، افزود: در سفر شرکت در جشن استقلال ترکمنستان با اکثر کابینه این کشور مذاکره خوبی انجام دادیم و افزایش جابه‌جایی کامیون از گمرک اینچه‌برون از صفر به متوسط ۱۶۰ دستگاه در روز و سیر صعودی سهم گلستان از صادرات کالا به ترکمنستان از ۹ درصد به بالای ۲۰ درصد از برکات دیپلماسی فعال دولت سیزدهم با کشورهای همسایه است.

استاندار گلستان تاکید کرد: حضور نمایندگان پارلمان و شخصیت‌های صاحب نفوذ ترکمنستان در گلستان نیز به تقویت همکاری بین این استان و کشور همسایه کمک خواهد کرد به طوری که صادرات کالا افزایش دو برابری داشته است و ما نتیجه آن را در افزایش تعاملات و حضور فعال هیئت‌های دو کشور می‌دانیم.

وی با اشاره به ساخت جاده ترکمن‌باشی - اینچه برون گفت: از سرکنسول (ترکمنستان) خواستیم که پایانه مرزی اینچه‌برون در همسایگی ترکمنستان، ظرفیت مهم تبادل اقتصادی با آسیای میانه است، برای همین شتاب در اجرای طرح‌هایی مانند کریدور شمال- جنوب و ایجاد جاده نفت (گنبدکاووس) در مسیر ترانزیتی اینچه‌برون و دسترسی به خاک ترکمنستان، تقویت مبادلات تجاری کالا به نفع دو کشور خواهد بود.

کد خبر 754123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.