راهبردهای تنظیم هیجان شامل چه مواردی است؟

عضو سازمان روان‌شناسی کشور گفت: راهبردهای متفاوتی برای تنظیم شناختی هیجان پیشنهاد می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به پذیرش، تمرکز مجدد و مثبت فکر کردن به موضوع لذت‌بخش و شاد به جای تفکر درباره حادثه واقعی، ارزیابی مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی و کم‌اهمیت شماری اشاره کرد.

حسین روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه افراد در مواجهه با رویدادهای استرس‌زا از راهبردهای متفاوتی برای اصلاح یا تعدیل تجربه هیجانی خود استفاده می‌کنند، اظهار کرد: یکی از متداول‌ترین این راهبردها، تنظیم هیجان با استفاده از راهبردهای شناختی است که شامل نحوه پردازش شناختی فرد هنگام مواجهه با موقعیت استرس‌زا می‌شود.

وی افزود: فرایندهای شناختی به افراد کمک می‌کند احساسات و هیجانات خود را تنظیم کنند و توسط شدت هیجان‌ها مغلوب نشوند، تنظیم شناختی هیجانی به شیوه شناختی مدیریت و دستکاری ورود اطلاعات هیجانی اشاره دارد.

دکترای روان‌شناسی و عضو سازمان روان‌شناسی کشور با بیان اینکه تنظیم شناختی هیجان دلالت بر شیوه‌های شناختی دستکاری کردن اطلاعات هیجانی دارد، تصریح کرد: راهبردهای تنظیم شناختی هیجان به نحوه تفکر فرد پس از بروز یک اتفاق ناخوشایند یا واقعه آسیب‌زا اطلاق می‌شود.

روزبهانی ادامه داد: کارشناسان، راهبردهای متفاوتی برای تنظیم شناختی هیجان پیشنهاد کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به خود سرزنشگری، پذیرش، نشخوارگری ذهنی، تمرکز مجدد و مثبت فکر کردن به موضوع لذت‌بخش و شاد به جای تفکر درباره حادثه واقعی، ارزیابی مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی و فکر کردن درباره مراحل غلبه بر واقعه، فاجعه‌انگاری، کم اهمیت شماری و ملامت دیگران اشاره کرد.

وی گفت: راهبردهای ملامت دیگران، نشخوارگری و خود سرزنشگری به‌عنوان راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان شناخته می‌شوند و راهبردهای پذیرش، تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی، تمرکز و ارزیابی مجدد مثبت به‌عنوان راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان در نظر گرفته می‌شود.

دکترای روان‌شناسی و عضو سازمان روان‌شناسی کشور خاطرنشان کرد: آنچه که در تنظیم بهینه هیجان مورد توجه است این است که فرد توان آن را داشته باشد که هیجان‌ها را تحت کنترل مطلوب درآورد و از این طریق فرصتی برای رابطه بین فردی، معاشرت‌پذیری، جرئتمند بودن به هنگام نیاز، همدلی نسبت به دیگران، پیش‌قدم شدن برای روابط اجتماعی در زمان صحیح و سایر نشانه‌های عملکرد مناسب را فراهم کند.

کد خبر 753698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.