زوال عقل و هفته آگاهی + تاریخچه و پوستر Dementia Awareness Week

زوال عقل و هفته آگاهی (Dementia Awareness Week) هر سال با هدف افزایش کمک به بهبود زندگی افراد مبتلا به زوال عقل، خانواده‌ها و مراقبان آن‌ها، از سومین دوشنبه می آغاز می‌شود و تاریخ آن در سال ۲۰۲۴ از ۱۳ تا ۱۹ می (۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، زوال عقل اصطلاحی است برای توصیف مجموعه‌ای از علائم که می‌تواند بر حافظه، توانایی حل مسئله، زبان و شخصیت یا رفتار افراد تأثیر بگذارد و در زندگی روزمره آن‌ها اختلال ایجاد کند. این اختلال، پیش‌رونده است و علائم آن در درجه خفیف ظاهر، اما به‌تدریج بدتر می‌شود.

زوال عقل افراد را به‌طور متفاوت تحت‌تأثیر قرار دهد، اما هر نوع زوال عقل دارای چندین علامت اولیه مشترک است. مبتلایان همچنین می‌توانند زوال عقل مختلط یعنی ترکیبی از بیش از یک نوع زوال عقل را داشته باشند. انواع مختلفی از زوال عقل عبارتند از:

• بیماری آلزایمر

دمانس عروقی

دمانس با اجسام لویی (D.L.B.)

دمانس فرونتوتمپورال (F.T.D.)

هفته آگاهی از زوال عقل + تاریخچه و پوستر Dementia Awareness Week

زوال عقل سالانه صدها هزار نفر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و در زنان بیشتر از مردان است. گزارش شده است که ۸۰ درصد از ساکنان خانه‌های سالمندان، زوال عقل یا مشکلات شدید حافظه دارند. در حال حاضر میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تحت‌تأثیر این اختلال زندگی می‌کنند که طبق آخرین آمار تعداد آن‌ها حدود ۵۷.۴ میلیون نفر تخمین زده شده است. هنوز هیچ درمانی برای آلزایمر یا هر نوع دیگری از زوال عقل وجود ندارد و داروهای در دسترس تنها می‌تواند به‌طور موقت علائم را کاهش دهد.

علائم اولیه بیماری‌های زوال عقل

اولین علائم در بیماری آلزایمر شامل مشکلات حافظه، تفکر، زبان یا ادراک است. مشکلات در برنامه‌ریزی، سازماندهی، تصمیم‌گیری یا حل مسئله از علائم مرتبط با دمانس عروقی هستند، افراد مبتلا به دمانس با اجسام لویی (D.L.B.) علائمی از مشکل تمرکز، تجربه توهمات و مشکلات حرکتی و خواب را نشان می‌دهند و علائم دمانس فرونتوتمپورال (F.T.D.) شامل علائم رایجی هم‌چون تغییر در شخصیت و رفتار یا مشکلات زبانی می‌شود که یکی از انواع کمتر شایع زوال عقل است.

هفته آگاهی از زوال عقل + تاریخچه و پوستر Dementia Awareness Week

زوال عقل نه‌تنها افراد مسن (بالای ۶۵ سال) را مبتلا می‌کند، بلکه می‌تواند افراد ۳۰، ۴۰ یا ۵۰ ساله را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد. بسیاری از افراد مبتلا به زوال‌عقل احساس می‌کنند از جامعه خود جدا شده‌اند، روابط دوستانه خود را از دست می‌دهند و به‌تنهایی با این وضعیت روبه‌رو می‌شوند. هفته آگاهی از زوال عقل در مورد حمایت از افراد مبتلا به زوال عقل و تبدیل جهان به مکانی مناسب برای این افراد برگزار می‌شود.

تاریخ هفته آگاهی از زوال عقل ۱۴۰۳

هفته آگاهی از زوال عقل هر سال از سومین دوشنبه می آغاز و توسط انجمن جهانی آلزایمر سازماندهی می‌شود. تاریخ این مناسبت در سال ۲۰۲۴ از سیزدهم تا نوزدهم می مصادف با بیست‌وچهارم تا سی‌ام اردیبهشت ۱۴۰۳ است.

هفته آگاهی از زوال عقل + تاریخچه و پوستر Dementia Awareness Week

تاریخچه هفته آگاهی از زوال عقل

اولین بیمار مبتلا به آلزایمر آگوست دیتر بود که در سال ۱۹۰۱ شناسایی شد. آلویس آلزایمر، روانپزشک آلمانی، در سال ۱۹۰۶ پرونده مربوط به این شخص را منتشر کرد و در سال ۱۹۱۰، این بیماری به‌عنوان شایع‌ترین نوع زوال عقل به افتخار این فرد، آلزایمر نامگذاری شد.

انجمن آلزایمر در سال ۱۹۷۹ با شعار «متحد علیه زوال عقل» در بریتانیا تأسیس شد. این انجمن به‌عنوان مؤسسه خیریه پیشرو در زمینه زوال عقل از افراد مبتلا به زوال عقل حمایت می‌کند و تأمین مالی تحقیقات انجام گرفته برای یافتن درمان این اختلالات را برعهده دارد. انجمن آلزایمر در تمام تحقیقات مربوط به زوال عقل و جذب محققان بیشتر به آن سرمایه‌گذاری کرده است و اطمینان می‌دهد که هیچکس مجبور نیست به تنهایی با زوال عقل روبه‌رو شود. انجمن باور دارد یافته‌های این تحقیقات می‌تواند منجر به بهبود مراقبت، درمان و اطلاعات درباره زوال عقل شود.

هفته آگاهی از زوال عقل + تاریخچه و پوستر Dementia Awareness Week

کد خبر 753250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.