۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰
شهر بر مدار هوش مصنوعی

شهرهای هوشمند با هدف مدیریت کارآمد شهرنشینی، حفظ محیط زیست، بهبود استانداردهای اقتصادی زندگی شهروندان و توانمندسازی آن‌ها برای استفاده مؤثر از فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد می‌شوند؛ در این شهرها فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش مهمی در تصمیم‌گیری و پیاده‌سازی خدمات نهایی ایفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هوش مصنوعی در شهرها یکی از مهم‌ترین تحولات فناوری امروزی است؛ این تکنولوژی به شهرها کمک می‌کند تا هوشمندتر و پایدارتر عمل کنند. گسترش هوش مصنوعی موجب بهینه‌سازی ترافیک شهری، مدیریت پسماند، بهبود بهره‌وری از انرژی، افزایش امنیت عمومی و خدمات شهری هوشمند می‌شود.

حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان عصر حاضر موجب هوشمند شدن شهرها از نظر شکل‌گیری، توسعه و خدمات‌رسانی در حوزه شهرسازی می‌شود و در این میان هوش مصنوعی قادر است داده‌ها را در حجم بالا تجزیه و تحلیل کند و بهترین راهکار را پیشنهاد دهد، همچنین از قابلیت یادگیری، تجزیه و تحلیل الگوریتم‌ها برخوردار است و به‌راحتی می‌تواند متناسب با نیاز افراد، آن را شخصی‌سازی کند.

هوش مصنوعی می‌تواند به شهرها در واکنش به اثرات تغییرات آب‌وهوایی، مدل‌سازی پیش‌بینی‌کننده، ارزیابی ریسک و سیستم‌های هشدار اولیه، افزایش انعطاف‌پذیری در برابر رویدادهای شدید آب‌وهوایی کمک کند.

برنامه‌ریزان و متخصصان صنعت نیز باید از فناوری هوش مصنوعی در شهرسازی به‌منظور تقویت یک اکوسیستم مبتنی بر داده برنامه‌ریزی‌شده استفاده کنند، تا بتوانند ضمن نظارت بر عملکرد و کیفیت امور، نتایج مورد نظر خود را در آینده کسب کنند.

استفاده از نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، همان‌طور که در سایر شهرهای جهان استفاده می‌شود، می‌تواند به کاهش خطاها در این حوزه و ایجاد فضاهای شهری منطبق بر ساختار انسان‌گرایی کمک کند؛ در کلان‌شهر اصفهان با توجه به پایه‌گذاری انجام شده از سال گذشته با راه‌اندازی «سامانه هوشمند توسعه شهری اصفهان» سعی شده است تصمیم‌سازی‌ها به هوش مصنوعی سپرده شود تا مدیران شهری بتوانند بر اساس تحلیل‌های درست، تصمیم‌گیری کنند.

شهر بر مدار هوش مصنوعی

«اصبات» رباتی هوشمند برای راهنمایی شهروندان

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه برای کاربرد هوش مصنوعی باید در سطح شهر فرهنگ‌سازی شود، اظهار می‌کند: در آغاز، سازمان‌ها باید با پذیرش هوش مصنوعی از آن در ارائه خدمات خود بهره‌وری داشته باشند.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی باید در تمام کسب‌وکارهای شهرداری عرضه شود، می‌افزاید: بخش‌ها و ظرفیت‌های پنهان هوش مصنوعی که به‌سرعت در جهان ظهور پیدا کرده، بسیار بیشتر از ظرفیت‌های آشکار آن است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: سیاست‌گذاری‌ها در حوزه هوش مصنوعی باید صورت گیرد، البته در قاعده ملی این اتفاقات در سلسله مراتب مختلف رخ داده و بعضی از کشورهای توسعه یافته همچون پارلمان اروپا در این موضوع قوانینی را تعریف کرده‌اند که در آن پیامدهای حقوقی و نحوه بهره‌برداری از آن دیده می‌شود.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر به صورت موردی با این پدیده نوظهور، یعنی هوش مصنوعی که جهان را متحول کرده است، آشنا می‌شویم، بیان می‌کند: مدیریت شهری اقدام کوچکی را به‌عنوان «اصبات» آغاز کرده است که اگر به شهروندان معرفی شود و در جامعه شهری اصفهان مورد استفاده قرار بگیرد، یک قدم مثبت در جهت بهره‌وری از هوش مصنوعی به حساب می‌آید.

با بهره‌وری از هوش مصنوعی می‌توان آواتارهایی را به‌صورت گویا در سطح شهر نصب کرد

وی ادامه می‌دهد: با بهره‌وری از هوش مصنوعی می‌توان آواتارهایی (نمایشگرهای دیجیتالی که در فضاهای عمومی شهری نصب می‌شوند و به‌واسطه تکنولوژی‌های مختلف همچون واقعیت افزوده یا صفحه نمایش‌های تعاملی، اطلاعات یا سرویس‌های مختلف را ارائه می‌دهند) را به‌صورت گویا در سطح شهر نصب کرد، در خارج از کشور آواتارها به زبان‌های مختلف در محیط‌های سربسته و عمومی قرار دارد که مردم می‌توانند با آن‌ها صحبت کنند.

نباتی‌نژاد خاطرنشان می‌کند: «اصبات» باید برای مشاوره و تسهیلگری پیرامون شهر و شهرداری اصفهان وجود داشته باشد تا به‌عنوان رباتی هوشمند برای راهنمایی شهروندان باشد.

وی می‌گوید: تزریق هوش مصنوعی در تمام کسب‌وکارها موجب افزایش بهره‌وری آن‌ها، اعتماد عمومی و رضایتمندی شهروندان می‌شود.

شهر بر مدار هوش مصنوعی

هوشمندسازی به‌عنوان یکی از محورهای کلیدی در بسیاری از موضوعات شهری

سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: به استناد مطالعات علمی انجام شده اخیر، تا سال ۲۰۵۰، حدود ۷۰ درصد جمعیت جهان در شهرها ساکن خواهند شد و این موضوع اهمیت اتخاذ رویکرد مناسب توسط دولت‌های محلی و شهرداری‌ها برای ارائه خدمات مطلوب و مستمر به شهروندان را بیش از پیش مشخص می‌کند.

وی می‌افزاید: یکی از نگرانی‌ها و چالش‌های پیش روی شهرداری‌ها در اثر افزایش جمعیت، محدودیت منابع موجود و لزوم تخصیص مناسب و عادلانه این منابع خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تصریح کرد: در سال‌های اخیر با گسترش روزافزون فناوری‌های مختلف و ورود مفاهیم هوشمندسازی و هوش مصنوعی به مباحث مدیریت شهری، گرایش به سمت پیاده‌سازی شهرهای هوشمند افزایش یافته است، به‌طوری که امروزه هوشمندسازی به‌عنوان یکی از محورهای کلیدی در بسیاری از موضوعات شهری همچون حمل‌ونقل، محیط زیست، اقتصاد، حکمرانی و زندگی اجتماعی شهری راهگشا بوده است و ایفای نقش می‌کند.

شهرداری اصفهان توسعه مستمر خدمات خود را از طریق بسترها و زیرساخت‌های موجود شهر هوشمند محقق کرده است

ابراهیمی بیان می‌کند: شهرداری اصفهان نیز در سال‌های گذشته، با در نظر گرفتن یک جایگاه ویژه و برنامه مشخص برای تحقق موضوع‌های مرتبط با هوشمندسازی، تلاش کرده و توسعه مستمر خدمات خود را از طریق بسترها و زیرساخت‌های موجود شهر هوشمند محقق کرده است، همچنین آن را به نحو مطلوب در اختیار شهروندان اصفهانی قرار می‌دهد.

وی با اشاره به پروژه‌های مربوط به هوشمندسازی ادامه می‌دهد: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به توسعه کمی‌-کیفی یکپارچه‌سازی خدمات الکترونیک شهروندی در بستر سوپر اپلیکیشن (اپ جامع) اصفهان من، برنامه‌ریزی برای هوشمندسازی کامل این خدمات، اجرای پروژه‌های حمل‌ونقل هوشمند همچون پروژه avl-afc ویژه خطوط اتوبوسرانی و مترو، سامانه‌های هوشمند کنترل ترافیک، زمینه‌سازی توسعه بستر پرداخت‌های برخط، برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات هوشمند گردشگری و سفر در بستر سوپر اپلیکیشن اصفهان من، اجرای پروژه‌های مانیتورینگ و مبتنی بر اینترنت اشیا در توزیع آب‌رسانی، پساب و مدیریت روشنایی با هدف بهینه‌سازی و مدیریت مصرف انرژی، استفاده از توانایی سیستم‌های تشخیصی و تصمیم‌گیری مبتنی بر هوش مصنوعی در سامانه‌های کنترلی برای افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و اشتغال افراد در پست‌های مناسب نسبت به پست‌های اپراتوری اشاره کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان اضافه می‌کند: با توجه به مباحث توسعه پایدار و اهمیت محیط زیست شهری، پروژه‌هایی همچون اپلیکیشن اصپاک با هدف فرهنگ‌سازی تفکیک پسماند از مبدا و آموزش مباحث مرتبط با محیط زیست، با امکانات و قابلیت‌های ویژه برای شهروندان در نظر گرفته شده که در حال حاضر در مرحله بهره‌برداری است.

به گزارش ایمنا، هوشمندسازی شهرها گشایشی برای رفاه زندگی شهرنشینان است که امیدواریم مدیریت شهری اصفهان با قرارگیری در بستر هوشمندسازی، تمام خدمات خود را هوشمند و با ایجاد شهری هوشمند برای شهروندان رفاه و آسایش آن‌ها را تأمین کند.

کد خبر 748791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.