فشار آمریکایی اسرائیلی، نتیجه برآورد اشتباه از محور مقاومت است

کارشناس مسائل بین ‌الملل گفت: برآورد آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به حماس، حزب الله، انصارالله و ایران اشتباه بود و این واقعیتی است که بعد از طوفان‌الاقصی درک شد؛ از این جهت آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها احساس می‌کنند باید فشارهای خود را بر محور مقاومت افزایش دهند.

فواد ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به افول قدرت آمریکا در منطقه اظهار کرد: برخلاف گذشته که آمریکایی‌ها در منطقه غرب آسیا قدرتمند و بانفوذ بودند و به اهداف مورد نظر خود دست می‌یافتند و بر همین اساس سیاست بسیاری از کشورها را تعیین می‌کردند، شاهدیم که آمریکا با وجود داشتن پایگاه در برخی کشورها سیاست‌های تعیین کننده نداشته و به نوعی دچار افول قدرت شده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: با توجه به افول قدرت آمریکا و از بین رفتن جایگاه آن در منطقه، کشورهای منطقه غرب آسیا نیز خود را از نفوذ و سلطه آمریکا رها می‌کنند و این همان مفهوم آمریکازدایی است.

وی تصریح کرد: با توجه به افول و ضعف آمریکا و از دست رفتن نفوذ آن در غرب آسیا، هم پیمانان و وابستگان آمریکا در منطقه به دنبال جایگزینی برای آمریکا هستند؛ به عنوان مثال عربستان که در چند سال گذشته وابستگی ۱۰۰ درصدی به آمریکا داشت امروز به دنبال رابطه با چین و روسیه است یعنی آمریکا جایگاه خود را از دست داده و عربستان به دنبال انتخاب‌های دیگری است و سایر کشورها نیز همین حالت را دارند.

روند آمریکازدایی با کاهش سلطه آمریکا در منطقه سرعت گرفت

ایزدی با بیان اینکه ایران از ابتدا وابسته به آمریکا نبود و تنها تحت فشار آمریکا قرار داشت، ابراز کرد: با کاهش سلطه آمریکا در منطقه، کشورها راحت تر عمل می‌کنند و روند آمریکازدایی سرعت می‌گیرد.

وی با اشاره به عملیات طوفان الاقصی اذعان کرد: طوفان الاقصی نشان داد برآوردهای آمریکا و رژیم صهیونیستی صحیح نیست؛ برآورد آنها این بود که حماس به دنبال حکومت‌داری است و مقاومت و آزادی سرزمین فلسطین را کنار گذاشته است و بر اساس این ادعا شواهدی نیز داشتند چرا که در یکی دو سال اخیر قبل از طوفان الاقصی حماس به صورت جدی وارد عملیات نظامی نشده بود اما برآورد آمریکا و رژیم صهیونیستی اشتباه بود چرا که حماس به دنبال طراحی عملیات بزرگ‌تری بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل و آمریکا خاطرنشان کرد: برآورد آمریکا و رژیم صهیونیستی حتی نسبت به حزب الله، انصارالله و ایران نیز اشتباه بود و این واقعیتی است که بعد از طوفان‌الاقصی درک شد؛ از این جهت آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها احساس می‌کنند باید فشارهای خود را بر محور مقاومت افزایش دهند؛ پرونده غزه باز است و فعلاً قصد دارند این پرونده را ببندند اما با توجه به ضربه‌ای که از محور مقاومت خورده‌اند، به نظر می‌رسد که علاقه دارند به جای اصلاح سیاست‌های اشتباه گذشته همان سیاست‌ها را با فشار بیشتری ادامه دهند.

کد خبر 726039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.